Assen 2 kampioen in stijl!

De vrijwillige degradatie van Assen 2 naar de vierde klasse blijkt een gouden greep te zijn geweest, want het is een zeer succesvol seizoen geworden. Slechts één wedstrijd is verloren gegaan, de rest werd gewonnen, en dus vond Assen 2 zich bij het ingaan van de laatste ronde terug aan de kop van de ranglijst. Alhoewel, laatste ronde… die had eigenlijk vorige maand moeten plaatsvinden, maar om de bekende redenen moest de ronde van afgelopen december worden uitgesteld, waardoor dat de laatste ronde is geworden. Staunton 2 kwam ons gistermiddag (21 mei) verblijden met een bezoekje; zeker geen zwak team, maar ze hebben niet veel geluk gehad dit seizoen, en ze waren zelfs in serieus degradatiegevaar geweest als Mid-Fryslân niet een nog slechter seizoen had gedraaid… Voor ons was de opdracht duidelijk: winnen, en het liefst met zo groot mogelijke cijfers!

Het eerste resultaat was meteen gunstig voor ons, namelijk een remise voor Jaël op het eerste bord, waar Staunton hun toptalent Sander Wage had opgesteld. De remise was ook vrij snel beklonken, en daarmee was het enige bord met een ratingoverwicht voor Staunton meteen geneutraliseerd!

Het eerste volle punt van de middag kwam op naam van Sybrand. Tegenstander Henk Seijen gaat toch al heel wat jaartjes mee op schaakgebied, maar trapte in een openingsval die hem een kwaliteit kostte, en wat later mocht Sybrand zelfs met een aftrekaanval de dame incasseren!

Invaller Gerard zorgde, als ik het goed heb, voor het tweede volle punt. Hij vond zelf dat hij niet geweldig stond, maar ik had er alle vertrouwen in. Uiteindelijk kreeg ik toch gelijk: de witveldige loper werd een monster op d5, en toen er een paar pionnen het doosje in gingen vond zwart het wel genoeg geweest.

Punt nummer drie werd door Ab binnengebracht, maar ik heb niet helemaal goed meegekregen hoe. De stelling zag er redelijk gesloten uit, maar in de slotstelling bleek wit opeens een hoop materiaal kwijt te zijn. Ab was zelf de eerste om toe te geven dat hij wat geluk had gehad, maar dat hoort ook bij het spelletje!

Na al deze voorspoed was het helaas toch tijd voor wat tegenslag, want Hans moest onze enige nederlaag van de middag incasseren. De London bleek geen geweldig wapen tegen de Moderne Verdediging; de witte stelling begon al snel zwaktes te vertonen, en een wanhoopsoffensief werd eenvoudig afgeslagen.

Ook bij Maarten H. bleek de London ditmaal geen vol punt op te leveren. Het eindspel met torens en paarden zag er nog wel gunstig uit, maar met een eeuwig-schaak-truc wist zwart een halfje veilig te stellen. Hoe dan ook, matchpunt nummer één was binnen!

Ikzelf mocht de teamoverwinning binnentikken. Tot mijn verrassing speelde ik tegen Jaap van der Graaf, die tot dan alleen maar met zwart had gespeeld, maar nu dus ineens met wit! Voor de partij grapte Jaap nog “Zal ik die g-pion van jou maar vast op g6 zetten?” Die uitdaging kon ik niet weerstaan, en mijn zoveelste Moderne Verdediging was een feit. Helaas verzuimde ik op het juiste moment zijn centrum onschadelijk te maken (ik dacht dat ik niet op d5 kon slaan, maar het bleek wel degelijk te kunnen!), waardoor mijn witveldige loper een passieve rol moest aannemen. Desondanks zorgde juist dat stuk uiteindelijk voor de beslissing!

Léon mocht de uitslag een nog mooier aanzien geven, door een mooie overwinning op ‘aartsrivaal’ Arjan de Vries. In de jeugd hebben de heren al heel wat partijen tegen elkaar gespeeld, die eigenlijk altijd in een beslissing eindigden. In een ingewikkelde stelling offerde Arjan een paard om de complete zwarte damevleugel op te eten, en ging vervolgens een geforceerde remise uit de weg omdat hij wilde proberen een matchpunt binnen te slepen voor Staunton (het stond toen nog 4 – 2 voor ons). Léon wist echter zijn stukken keurig te activeren, en het extra paard gaf uiteindelijk de doorslag.

Met een 6 – 2 overwinning hadden wij in ieder geval onze plicht gedaan, en het wachten was op goed nieuws uit Groningen, waar SISSA 2 en Hardenberg 2 de degens kruisten. Hardenberg 2 stond qua verliespunten gelijk met ons (ze hebben ook nog een wedstrijd uit de vierde ronde tegoed), terwijl SISSA 2 een punt achter ons stond. Hardenberg moest dus winnen om kans op het kampioenschap te houden, maar daar kwam het niet van: de wedstrijd eindigde in 4 – 4, en daarmee zijn wij kampioen! Volgend jaar mogen we het dus weer in de derde klasse proberen. Naar verwachting zal het team vrijwel volledig intact blijven; Maarten D. zal waarschijnlijk weer fulltime basisspeler van Assen 1 worden, maar verder heb ik geen vervelende berichten opgevangen. Op naar het volgende seizoen en de derde klasse!

Uitslagen ronde 5 (KNSB)

1 gedachte over “Assen 2 kampioen in stijl!

1. Pingback: KNSB ronde 5 (of 4, 7, 8 of 9) | De Schaakreporter

Gesloten voor reacties.