Seizoen 2021-2022: alle kampioenen op een rijtje

Ook het afgelopen seizoen werd even onderbreken door een nieuwe lockdown, maar die heeft ons ditmaal slechts een paar ronden gekost. Daardoor konden de interne competities op min of meer normale manier worden afgewerkt, al kostte de hervatting van de NOSBO-competitie regelmatig wat deelnemers… Alleen het snelschaakkampioenschap bij de senioren is in het water gevallen; dat zal op de eerste clubavond van het seizoen 2022-2023 worden ingehaald. Afgelopen vrijdag was de laatste clubavond van het seizoen 2021-2022; tijd voor een overzicht van de kampioenen!

Interne competitie

De interne competitie lag dit seizoen geheel open door het niet of nauwelijks meedoen van spelers van Assen 1 en 2. Bovendien waren de krachtsverschillen bijzonder klein: de kampioen had een winstpercentage van nog geen 60%! Tot zijn eigen verbazing bleek Gerard uiteindelijk de gelukkige; in 15 partijen won hij 7 keer, verloor 5 keer en speelde 3 keer remise… Op slechts twee punten achterstand eindigde Jan B. als tweede, en nog een punt achter hem deelden Jaël en Brian de derde plaats; Brian won hiermee bovendien het B-klassement, terwijl Jaël voor de zoveelste keer de beste jeugdspeler was.

Uitslagen en standen

Rapidkampioenschap

Ook het rapidkampioenschap leverde een nieuwe kampioen op. Tot mijn grote verrassing slaagde ikzelf er namelijk in deze titel te veroveren! Normaal gesproken doe ik alleen mee als het aantal deelnemers anders oneven is, maar toen ik de eerste avond alle ronden meedeed en meteen alle vier de partijen won, moest ik eigenlijk wel alle verdere ronden meespelen. Op zowel de tweede als de derde avond wist ik nog verder uit te lopen; op de laatste avond ging het nog bijna mis, maar aan het einde van de rit had ik precies één puntje voorsprong over! Jaël was mijn grootste concurrent; hij was de enige die mij twee keer wist te verslaan, en als hij niet de eerste ronde van de laatste avond had gemist had hij nog een goede kans gehad om me alsnog in te halen… Ook Maarten D. maakte me een punt afhandig; hij eindigde op 11 punten achter Jaël als derde.

Uitslagen en standen

Jeugd

De jeugd heeft helaas een lastig seizoen achter de rug. Voor de lockdown hadden we nog een redelijk aantal deelnemers, maar na de onvrijwillige winterstop haakte de één na de ander om diverse redenen af, waardoor we aan het einde van het seizoen nog slechts vijf vaste deelnemers over hadden. Om deze reden, en het feit dat de kampioenen al bekend waren, hebben we besloten de laatste drie jeugdclubavonden te schrappen en de prijsuitreiking aan het begin van het nieuwe seizoen te doen. De wisselbekers zullen dan worden uitgereikt aan Marco, die niet alleen de jeugdclubtitel veroverde maar ook de beste snelschaker was, en Stijn, die in zijn eerste volledige seizoen bij de club meteen het 30-minuten-kampioenschap op zijn naam schreef.

Interne jeugdcompetitie30-minuten-competitieSnelschaakkampioenschap

Daarmee zit dit seizoen er nog niet helemaal op, want op 2 september halen we de prijsuitreiking van de jeugd en het snelschaakkampioenschap bij de senioren in. Hopelijk tot dan!