Eén matchpunt voor AB-team na eerste speeldag

Ook dit jaar doen we weer mee aan de Meesterklasse A! De opzet is weer gewijzigd: in plaats van 3 maal 3 ronden worden er weer 4 maal 2 ronden gespeeld, en daardoor is het speeltempo ook weer verlengd naar 1 uur en 40 minuten plus 10 seconden per zet per speler per partij. Wel zullen we weer ver moeten reizen: twee keer naar Utrecht en twee keer naar Arnhem… Eergisteren (10 september) vond de eerste speeldag plaats, met als speellocatie het Leidsche Rijn College in Utrecht. Op rating zijn we in het midden van de 15 teams geplaatst, dus top-tien moet het doel zijn. Minimaal één goed resultaat in de eerste twee wedstrijden zou dus zeer welkom zijn!

Ronde 1: Assen A1 – KC Chesscool A1

Helaas was de loting voor de eerste ronde ons ongunstig gezind: meteen tegen de regerend kampioen, die ook dit jaar weer wat mij betreft huizenhoog favoriet is voor de titel. Op alle borden hadden we tussen de 350 en 450 ratingpunten minder, en dus zou 4 – 0 verliezen niet bepaald onverwacht zijn. Dat gebeurde ook, maar met name op de even borden (waar we wit hadden) duurde het tot het einde van de ronde voordat Léon en Noël alsnog de witte vlag moesten hijsen. Op de zwartborden ging het wat hardhandiger: Serana had een ongelukkig debuut (ook niet geholpen door het feit dat ze met een geblesseerde rechterhand speelde) en verloor binnen 10 zetten een stuk, en Jaël kwam na de opening onder grote druk, offerde een pion om zich te bevrijden maar bleef met een waardeloze loper tegen een oppermachtig paard zitten. Geen leuke start, maar dat soort dingen kan nu eenmaal gebeuren op dit niveau!

Ronde 2: JSN A1 – Assen A1

Jeugd Schaak Noord zet dit seizoen maar liefst drie teams in, allen gevuld met een mooie mix van NOSBO- en FSB-talenten. Het eerste team moest deze dag hun geplande kopman Leandro Slagboom missen, want die heeft wel iets belangrijkers aan zijn hoofd in de vorm van het WK t/m 16! In de eerste ronde waren ze dus flink gehavend, en verloren net als wij met 4 – 0, al had dat ook 3 – 1 kunnen zijn als één totaal gewonnen partij niet alsnog verloren was gegaan… Tegen ons konden ze echter een stuk sterker op komen dagen: JSN A3 was oneven, en mede vanwege praktische redenen werd hun kopman Sander Wage voor deze ronde overgeheveld naar het eerste team. Daardoor werd het alsnog een spannende wedstrijd, die als allerlaatste klaar was!
Noël was ditmaal als eerste klaar; hij kwam na de opening licht in de problemen, maar een verloren pion won hij meteen weer terug, en in een totaal gelijke slotstelling werd remise overeengekomen en waren we van de nul af!
Daarna duurde het een hele tijd voordat Serana als tweede klaar was. Ook nu verloor ze in de opening een stuk, maar ze vocht zich uitstekend terug, en na een blunder van haar tegenstandster kreeg ze het stuk weer terug en kwam in een dame-eindspel met drie pionnen meer totaal gewonnen te staan. Helaas sloeg toen het onheil toe: in een onbewaakt ogenblik verloor Serana even de concentratie en gag ze pardoes haar dame weg… Haar pionnen waren nog niet ver genoeg opgerukt en werden dus makkelijk tegengehouden, en dus werd het alsnog een nul. Jammer!
Aan Jaël en Léon dus de taak om er nog een matchpunt uit te slepen, maar ze hadden het allebei lastig, en ik hield al voorzichtig rekening met een nederlaag en een mogelijke bye in de derde ronde… Ook niet erg; als we oneven moeten zijn, dan maar in een ochtendronde, want dan kunnen we tenminste uitslapen!
Léon wist zijn partij gelukkig remise te houden, en aangezien hij het de hele partij zwaar had gehad en misschien ook in de slotstelling nog in de problemen had kunnen komen, mogen we dat als een gewonnen halfje beschouwen. Nog één partij te gaan!
Jaël was ook nu flink onder druk gekomen, en heeft waarschijnlijk ook ergens verloren gestaan. Sander Wage kon de doodsklap echter niet vinden, opeens mocht Jaël het initiatief overnemen, en ondanks flinke tijdnood trok hij alsnog aan het langste eind en was het matchpunt alsnog gered!

Een lastige eerste dag dus, maar er komen nog genoeg ronden aan waarin we goed moeten kunnen scoren. Over drie weken mogen we naar Arnhem voor de tweede speeldag!

Uitslagen: ronde 1, ronde 2.