Ook Assen 2 kan Sneek verslaan!

1 reactie op Ook Assen 2 kan Sneek verslaan!

De rentree van Assen 2 in de derde klasse werd drie weken terug geen succes, want tegen Hardenberg konden we slechts twee halfjes binnenboord houden. Het hielp ook niet echt dat we toen met drie invallers moesten spelen… Gisteren (8 oktober) hadden we daarentegen, op Sybrand na, de gehele basisopstelling ter beschikking, maar of dat voldoende zou zijn om een leuk resultaat te scoren tegen het vorig seizoen uit de tweede klasse gedegradeerde Sneek was uiteraard nog maar de vraag. Sneek kon gisteren ook op volle oorlogssterkte aantreden, waardoor zij gemiddeld ruim 150 ratingpunten overwicht hadden op ons. Een ruime nederlaag lag dus voor de hand, maar het werd onverwacht spannend!

Drie weken geleden moesten we het nog zonder Jaël (invaller in Assen 1) en Léon (verjaardag) doen, maar deze keer konden ze allebei meedoen en mochten ze meteen aantreden op bord 1 en 2. Dat deden ze met verve; geen van beiden kwam ook maar één moment in gevaar, en dat leverde mooie halfjes op tegen 2200+ en 2100+!
Daarvoor waren we helaas wel op achterstand gekomen, want Sjoerd kon zijn partij niet houden.

Het commentaar van Sjoerd zelf: “Ik kreeg een Marshall gambiet tegen me dat ik redelijk wist te keepen. In de (tweede, MvV) diagramstelling ging het echter mis. Christian heeft net 21… Ld1 gespeeld, waarna 22. Pd2 aangewezen is. Na mijn 22. Lxf7 werd ik er hardhandig afgetimmerd.”
Op de overige borden zag het er echter niet bepaald ongunstig uit; sterker nog, het merendeel van de stellingen was in ons voordeel! Zou er een stunt in de maak zijn?
Hans slaagde er als eerste in het volle punt op het droge te trekken, en hij deed dat op zeer overtuigende wijze. Speel na en geniet!
Ikzelf mocht het tweede volle punt voor ons noteren, en daarmee ons op voorsprong zetten. Ik had me maar weer eens ingelaten op de Beefeater-verdediging, en mijn tegenstander had na lang nadenken gekozen voor een bekend plan in dit soort structuren: h4-h5 en een kwaliteitsoffer op h5, waarna ik mijn dame via b6 naar de koningsvleugel had omgespeeld. Toen had mijn tegenstander een kleine black-out:

Het werd nog mooier voor ons toen ook Ab de felicitaties in ontvangst mocht nemen. Zijn tegenstander koos een nogal onhandig plan met h2-h4 en een lange rokade, waarna hij meteen op de damevleugel werd overvallen en met de koning helemaal naar f3(!) moest vluchten. Dat leverde Ab uiteindelijk twee pluspionnen op; het verzilveren leek nog even lastig te worden, maar toen de tegenstander ook nog een toren cadeau deed was het gedaan. Het eerste matchpunt was daarmee een feit!
Het tweede matchpunt kwam er ook, en werd binnengetikt door onze nieuwe kracht Rients. Zijn opening leek wat passief, maar de zwarte stelling kon veel hebben vanwege een gebrek aan aanknopingspunten, en de witspeler vond dan ook niet veel beter dan alles af te ruilen. Het resterende eindspel van loper tegen paard met pionnen op beide vleugels leek zelfs wat beter voor zwart, maar veel had het niet om het lijf. Toen er nog eens drie pionnen waren afgeruild was de muziek uit de stelling en kon Rients het halfje in ontvangst nemen. Naar verluidt was hij stomverbaasd toen hij hoorde dat dat het winnende halfje voor ons was!
Met de matchpunten in de tas kon Frank de uitslag een nog mooier aanzien voor ons geven. Frank is na een ruim half jaar pauze weer terug achter het schaakbord en lijkt gemotiveerder dan ooit, en hij had zich zelfs redelijk serieus voorbereid! Na de opening kreeg hij een mooi ruimtevoordeel, en de aanvalskansen die zwart kreeg met het typische Benkö-pionoffer b7-b5 leken te houden te zijn. Met ongelijke lopers wist zwart echter kansen te scheppen, en vlak na de tijdcontrole mocht hij ineens toeslaan met een veldruiming die of een toren, of een penning op de dame opleverde. Frank gaf daarom maar de dame tegen een toren, maar ook dat mocht niet baten; drie zetten later moest hij alsnog de witte vlag hijsen.
Zijn eigen commentaar: “Ik had mij voorgenomen de eerste 10 zetten naar behoren te spelen en dat lukte in een Konings-Indisch. In een gesloten stelling met tegengestelde rokades offerde mijn tegenstander een pion voor actief spel richting mijn koning. Op zet 29 en 38 kreeg hij kansen. Op zet 42 maakte ik een blunder en speelde hij de winnende zet. Ik als laatste bezig was blij te horen dat de matchpunten al binnen waren. No blame. Een persoonlijk drama.”

Wie had gedacht dat, na vier overwinningen voor Assen 1, ook Assen 2 te sterk zou kunnen zijn voor Sneek? En laten we eerlijk zijn, er is niets gestolen aan onze overwinning, en het verschil had nog groter uit kunnen vallen! Als we dit niveau de rest van het seizoen ook kunnen halen moet handhaving geen enkel probleem zijn, lijkt me. Over vier weken komt Staunton op bezoek, en ook dan hoeven we niemand aan Assen 1 af te staan omdat zij dan een vrije ronde hebben. Hopelijk kunnen we onze overwinning van gisteren een mooi vervolg geven!

Uitslagen ronde 2 (KNSB)

1 gedachte over “Ook Assen 2 kan Sneek verslaan!

1. Pingback: Uitslagen NOSBO-teams in de KNSB | De Schaakreporter