Overtuigende start Assen I in NOSBO-competitie

Gieteravond (24 oktober) mocht Assen I het spits afbijten voor wat betreft de NOSBO-competitie van dit seizoen, met een uitwedstrijd tegen ESG I. Vorig seizoen moesten we tegen hen genoegen nemen met één matchpunt, en daar kwamen we ook nog goed mee weg, al moet wel gezegd worden dat we toen vier invallers nodig hadden. Ditmaal bleef het aantal invallers aan onze zijde beperkt tot twee en waren we op papier een stuk sterker dan toen!

Het eerste resultaat viel al snel: een remise voor Sybrand op bord 6. De opening was nog maar net achter de rug toen tegenstander Wim Fokkens remise aanbood, en toen ik (als vervangend teamleider) aangaf dat Sybrand het zelf mocht beslissen, was de keuze snel gemaakt.

Pieter mocht het eerste volle punt voor ons op het scorebord zetten. Schaakreporter/NOSBO-voorzitter Jan van Os had blijkbaar het verslag van de wedstrijd Amevo Apeldoorn 2 – Assen niet goed gelezen, anders had hij wel geweten dat Pieter toen een strakke pot won tegen het Scandinavisch en had hij niet voor die opening gekozen. Ook nu ging Pieter als een mes door de boter en had hij binnen 30 zetten de overwinning binnen.

Brian mocht niet veel later zijn debuut als basisspeler in de achttallencompetitie (na vorig seizoen al twee keer ingevallen te hebben) bekronen met een overwinning. Tegenstander Ton Selten noemt de witte opzet in zijn verslag op de ESG-site “pretentieloos”, maar het werkte blijkbaar op hem als een rode lap op een stier. Een veel te optimistische pionopstoot werd onmiddellijk afgestraft met het meteen veroveren van die pion; niet veel later ging er nog een pion af, en toen er ook nog een zwart paard op d2 werd gevangen was alles duidelijk. Een lekker potje!

Hierna vielen enkele uitslagen snel na elkaar, en ik weet niet meer helemaal zeker in welke volgorde. Laat ik dus maar beginnen met mijn eigen pot, waarin ik het mocht opnemen tegen Herman Voss. In februari 2019 had ik hem al eens verslagen in de uitwedstrijd van Assen 2 tegen Hoogeveen; ook nu lukte me dat, en nog verrassend snel ook!

Ook Frank mocht het volle punt noteren, in zijn eerste NOSBO-wedstrijd sinds Assen 2 kampioen van de promotieklasse werd in 2018! Hij kwam in een Franse structuur terecht waarin tegenstander Jan Willem Brinks een paard op e5 mocht posteren, maar dat bleek verrassend ineffectief. Een zwarte toren op h6 en een paard op f5 bleken veel belangrijker, en toen wit in tijdnood wat dreigingen miste ging het snel mis en was de teamoverwinning binnen!

De resterende partijen eindigden in remise, en Aart mocht daarmee nog het meest tevreden zijn, want hij stond naar eigen zeggen verloren in de slotstelling. Gelukkig kon tegenstander Almar Gerbens niets beslissends vinden, waardoor Aart nog met een halfje mocht ontsnappen.

Maarten D. kwam op het topbord ook tot remise, maar lange tijd leek het meer te gaan worden. Op één of ander manier wist tegenstander Marcel Struik echter stukverlies te voorkomen, waarna hij wel een pion meer had, maar de activiteit van Maartens stukken genoeg bleek om de stelling in evenwicht te houden.

Als laatste mocht ook Hans een halfje noteren, en ook hij was daar na afloop zichtbaar tevreden over; meer tevreden dan met de partij in ieder geval. De opening verliep niet lekker, en tegenstander Douwe Többen wist een pion te veroveren, maar in tijdnood bleek het overgebleven lopereindspel net niet te winnen.

6 – 2 winst dus, heel wat beter dan vorig seizoen dus! Over ruim drie weken mogen we thuis aantreden tegen Groninger Combinatie III; op papier het zwakste team van de klasse, maar we hebben twee weken geleden gezien dat dat niets hoeft te zeggen. Hopelijk rolt er weer iets moois uit!

Uitslagen (NOSBO)
Verslag ESG