Net geen stunt Assen 2 tegen Groninger Combinatie 3

Gisteren (26 november) mochten we samen met de mannen van Assen 1 aantreden in het Denksportcentrum Jannes v/d Wal voor een massakamp tegen de Groninger Combinatie, waarbij wij het mochten opnemen tegen hun derde team. Op papier is dat een beetje Klein Duimpje tegen de reus, maar in de praktijk was het een heus vier-punten-duel. GC3 had namelijk zijn eerste drie wedstrijden van het seizoen verloren; sterker nog, van de 24 partijen hadden ze er maar twee in een overwinning omgezet… Desondanks hadden ze nog altijd gemiddeld 90 ratingpunten meer dan wij, dus de favorietenrol lag zeker niet bij ons.

Nu gebiedt de eerlijkheid mij te zeggen dat ik, na mijn eigen snelle nederlaag (ik werd binnen 2 uur compleet opgerold op de damevleugel) meer oog heb gehad voor de wedstrijd van Assen 1 dan die van ons. Zij speelden immers om een mogelijke koppositie, terwijl wij eigenlijk ‘alleen maar’ voor bonuspunten in de strijd tegen degradatie vochten. Heel veel heb ik dus niet meegekregen van onze partijen, maar ik ga er op bordvolgorde toch iets van proberen te maken.

Jaël speelde met wit het Staunton-gambiet, en kreeg veel activiteit, wat uiteindelijk leidde tot damewinst tegen toren en stuk. Toen tegenstander Peter Hendriks ook nog een stuk moest geven om mat te voorkomen telde ik het punt al voor Jaël, maar dat bleek te vroeg: in de complicaties die volgden moest hij de dame weer teruggeven, en toen bleken de witte zwaktes ineens zwaarder te wegen dan de zwarte. Uiteindelijk kreeg Hendriks een vrijpion op de damevleugel die niet meer te stoppen was en moest Jaël alsnog de nul slikken.

Léon mocht een onderling jeugd-robbertje uitvechten met Nanne van Foreest. In een Franse afruilvariant maakten de heren elkaar het leven danig zuur, en in het dubbeltoreneindspel ging Nanne uiteindelijk vlak na de tijdcontrole in de fout en mocht Léon het punt opstrijken, al heb ik niet gezien hoe…

Hans leek een hele tijd een mooi initiatief te hebben, maar tegenstander Christofoor Baljon wist aan de druk te ontsnappen en mocht ineens zomaar een pion meenemen. In de zoektocht naar compensatie gaf Hans vervolgens een stuk, maar de gedroomde koningsaanval kwam er niet, en dus was ook hier de nul een feit.

Ikzelf verloor zoals gezegd snel. Nuff said.

Frank zat na enkele ezterne nederlagen ditmaal weer eens aan de goede kant van het bord. In een Grünfeld wist hij tegenstander Rudolf Potze flink onder druk te zetten, wat na een zet of 20 een stuk opleverde. Daarna werd het echter ingewikkeld en moest Frank in tijdnood het stuk weer inleveren, maar met een ijzersterke vrijpion op d5, gecombineerd met matdreigingen tegen de zwarte koning, wist hij het punt alsnog naar zich toe te trekken!

Ab leek aanvankelijk gelijk te staan, maar een iets te optimistische loperzet later werd hij ineens met pionverlies op de damevleugel geconfronteerd. Gelukkig bleek dat niet fataal; bijna alles werd afgeruild, en in een toreneindspel met 2 tegen 1 (pionnen uiteraard, geen torens 😉 ) wist tegenstander Robert de Boer geen vorderingen te maken. Met de stand 4 – 3 op het scorebord was winnen ook niet nodig voor GC3, en dus was even voor 18:00 de remise een feit.

Net als Frank mocht ook Sybrand na twee externe nederlagen weer eens een puntje binnenharken. Beide partijen hebben volgens mij kans gehad op groot voordeel, maar uiteindelijk werd de koning van tegenstander Mark Kruit onder vuur genomen, en die ontkwam daar niet meer aan.

Tenslotte beleefde Rients ongeveer net zo’n onplezierige middag als ik, al duurde het bij hem veel langer voordat tegenstander Govert Pellikaan definitief doorbrak op de damevleugel. Ik heb niet gezien hoe het slot verliep, maar aan de nul was niet meer te ontkomen.

Voor de derde keer op rij eindigde een KNSB-wedstrijd van Assen 2 daarmee in 4½ – 3½, en helaas voor ons zaten wij voor de tweede keer op rij aan de verkeerde kant… Opnieuw hebben we kansen gehad op meer, maar konden we die niet verzilveren. Hopelijk lukt dat over drie weken beter; Hoogeveen komt ons dan verblijden met een bezoekje, samen met hun tweede team dat het tegen Assen 3 mag opnemen. Een prachtige gelegenheid om het kalenderjaar 2022 mooi uit te luiden wat de KNSB-competitie betreft!

Uitslagen ronde 4 (KNSB)