N.a.v. het bericht van Rieks (verslag Assen 1 – Emanuel Lasker)

Gefeliciteerd, Rieks c.s., met die regelmatige overwinning – rating 2146 om 2029.
Dan schrijft een verslag gemakkelijk wat vrolijker.
Het verslag laat ook wel wat te raden over – bedrijfsgeheimen en zo. En privacy c.q. psychologie.
Ik mag nog wel wat blijven vragen, wijs of onwijs. Met wat voorlopige gevolgtrekkingen.
Ik kwam Rieks, Kenneth en Gert Jan tegen op De Lichtbaak ten tijde van de directeuren Verschoor en Boer. Een van hen moest de wisselbeker van Piet houden en van mij een schaakklokje. Met Gert Jan fietste ik wekelijks voor Nota Bene naar de Pabo. Niet dankzij mij schopten jullie het zo ver. Wat deed ik eigenlijk er wel toe?
Piet, Ivo en Elmar moest ik in een enkel geval in de strengen houden c.q. mee laten reizen naar het ‘Pupillen’ in Maarsen c.q. interviewen als jeugdkampioen; ik was wat jaartjes jeugdleider. Wat doet het ertoe? En Maarten mocht van mij in zijn jeugd voor 100% in de seniorencompetitie meedraaien.

De hoofdvraag heeft wat een aanloop. Het viel eerder en op 17 dec. j.l. weer op. Al gauw is Assen 3 bijna helemaal uitgespeeld en even daarna ook Assen 2. Wat topborden uitgezonderd. Dan is een groot deel van het Eerste nog bezig. Hoe laat werd het nu? (Ik eet graag om zes uur.)

Ik denk nu dat het vooral een kwestie van hoeveel strategisch denken er in partijen zit. De directe aanleiding hiervoor heeft iets te maken met wat Rieks over Ivo schrijft: “Tegenstanders die hem nog niet kennen denken nog dat alles werkt en er een geheime val achter iedere zet schuilt. Tel daar zijn imposante pose, indrukwekkende hinkstapsprong en mysterieuze glimlach bij op …” Ik heb hem deze keer gezien met een stoel extra onder zijn linker been. Niet op doktersadvies (of toch?; ongelukje bij de atletiekclub?), eerder als uitdrukking van ontspanning, vermoed ik (met mijn handen aan mijn hoofd). Jaloersmakend!
Ik vermoed tevens dat de meeste bedenktijd bij strategisch schaken gaat zitten in het zoeken naar verhogen van de activiteit van eigen materiaal c.q. kwetsbaarheid van het vreemde en omgekeerd. Het zijn uitdrukkelijk de thema’s in Stap 5-Plus (les 1 en 5). Maar dit consequent doen, tot in de openingskeus toe, is andere koek. Het positionele aspect wordt de strategische aanpak. De voorgaande opleiding met de eigenschappen gevoel (‘feeling’) en verstand (‘afweging’, calculatie) zijn nodig voor dit soort spel ‘op hoogvlakte en in bergland’. Van Wijgerden komt in Stap 6, les 3 op ‘Strategie’. En hij houdt daarin de taal van Stap 5-plus aan. (Ik had dan weer graag gezien, dat hij (en zijn gebruikers!) daar al bij Stap 1 mee begonnen was. Elk stuk in de beginopstelling doet al wat, elke pion ook en ze worden ook allemaal beschermd tegen eventueel gevaar.)

Dit is aanleiding om de agenda voor mijn project ‘Doorzetten’ te wijzigen. Ik verlangde om met deel 2 (‘Tactiek’) verder te gaan. Bij tactiek heb je als ambachtsman een hele serie handige gebruiksvoorwerpen om acuut materiaal te winnen of de partij. Doe je dat niet, dan kun je gaan verliezen. Strategie daarentegen geldt voor de langere termijn. Er zijn eindspelen die dit vereisen.
In partijen met strategisch spel komt minder aanvallen-en-verdedigen voor, des te meer dreigingen.
“Ruilen doet huilen” is een gezegde dat hier zomaar opgaat. En de vraag “Hoe nu verder?” helemaal!
Het lijkt wel of je voortdurend overleg moet plegen met het volk in het veld. En menselijker kan ik me niet voorstellen. Onder de goede voornemens voor 2023 hoort ‘Strategie’ een voorname plaats te krijgen.

Zie hier hoe het anders knoeien blijft:
Na 34.Pf3-e1[-5.86] [34.Tfd1 -0.55]

34…Pxc4! (met dank aan Van Wijgerden/Brunia, Stap 3, les 15 Gepende stukken)
35.Td1 [35.Tc2 Pe3] Pe3
36.Td2 Pxf1
37.Kxf1
[Eindspel KTT-KTP]

37…c4 (optie 5; de truc gaat niet opnieuw op)
(Strategisch zou zijn geweest
1. (-6.50): 37…b5 38.Tc2 Td5 39.d4 cxd4 40.cxd4 Txd4 of 2. (-5.53): 37…Td5 38.a4 a6 39.c4 Txe5 of 3. (-5.47): 37…a6 38.Ke2 b5 39.a3 Td5 40.Pf3 a5 41.d4 Tc8 42.Td3 b4 43.c4 Tdd8 44.Td2 cxd4
Nu kwam het met veel geknoei maar net goed:
Na 64.g8D c1D+ 65.Kf6 Dh6+ 0-1

Op 30 dec. is er helaas geen club om nog wat te laten zien.
Op 28 dec. bezoek ik het Chess Festival in Groningen. Daar zijn te bewonderen (?):
GP: Stijn Faber en Wessel Dijkstra
B: Tycho, Waheeb, Jaël en Kenneth