Assen I wint eerste wedstrijd van 2023

Voor de eerste KNSB-wedstrijd van het nieuwe jaar moeten we nog even geduld hebben, maar Assen I mocht afgelopen vrijdag (20 januari) alweer aan de bak, met een thuiswedstrijd tegen Het Kasteel. Omdat ikzelf dit seizoen heb besloten niet op vrijdag extern te spelen deed ik niet mee, maar was ik wel wedstrijdleider. Helaas heb ik de chronologie van de uitslagen niet goed meer in mijn hoofd, daarom op bordvolgorde wat indrukken:

Bij Ivo verdwenen de dames al vroeg van het bord en werden er wat lichte stukken geruild, maar naarmate de partij vorderde bleken de witte zwaktes belangrijker dan de zwarte. Toen materiaalverlies onvermijdelijk bleek gooide de witspeler de handdoek maar in de ring, in plaats van zich langer te laten martelen.

Jaël kreeg een gambiet tegen dat hij niet kende, maar achter het bord wist hij de beste zetten te vinden en een goede stelling over te houden. Hij won een pion, leverde die daarna weer in maar mocht in ruil daarvoor met zijn koning helemaal naar c6 oprukken. De zwartspeler dacht nog slim te zijn door ongelijke lopers uit te lokken, maar doordat zijn koning afgesneden was van het strijdtoneel was er alsnog geen kruid gewassen tegen de oprukkende witte a-pion.

Léon kreeg rond zet 15 zetherhaling aangeboden, maar ging die uit de weg. Dat bleek niet verstandig, want met de zwarte koning nog in het midden plaatste wit daarna een sterk pionoffer dat de e-lijn opende en de samenwerking tussen de zwarte stukken flink verstoorde. Uiteindelijk vielen de witte stukken achter elkaar binnen en wist Léon daar met zijn geringe bedenktijd geen goed antwoord meer op te vinden.

De partij van Hans ging lange tijd gelijk op, maar toen beide spelers in tijdnood raakten werd het ineens spannend. Hans wist een pion op c7 te krijgen, maar werd daarna blootgesteld aan een lange reeks schaakjes, waardoor hij met zijn koning het hele bord over moest vluchten. Naar verluidt miste zijn tegenstander nog een grote kans, maar zoals het ging eindigde de partij in eeuwig schaak.

Frank had helaas zijn avond niet. Na 10 zetten was ik nog wel blij met zijn stelling, maar enkele ongelukkige beslissingen later werd de d-lijn geopend en mocht wit via een penning ineens een stuk winnen. Met weinig tot geen tegenspel was dat ook voor Frank niet meer te houden.

Sybrand was volgens mij als eerste klaar, maar ik kan me zijn partij niet goed meer voor de geest halen. Aanvullingen zijn van harte welkom!

Brian had daarentegen de langste partij van de avond, maar sloot die gelukkig wel af met een vol punt. Ook bij hem bleef de stelling lang binnen de remisegrenzen, maar toen hij in het verre toreneindspel een pion won en daarna met zijn vrije d-pion mocht oprukken was het snel gedaan.

Gerard had zo’n 650 ratingpunten overwicht, maar het duurde even voordat hij dat verschil tot uiting kon brengen. Uiteindelijk mocht hij de hele zwarte damevleugel leegroven, en dat was voldoende voor het volle punt.

Een mooie 5½ – 2½ overwinning, waarmee we in het spoor van SISSA I blijven, en een goede start van 2023! In de volgende ronde mogen we op bezoek bij Roden, dat in de afgelopen drie wedstrijden bij elkaar welgeteld een half bordpuntje heeft gepakt…

Uitslagen (NOSBO)