Assen lost LOS wederom

Geen reacties op Assen lost LOS wederom

Na onze overwinning in Coevorden lootten we voor de kwartfinale van de NOSBO-beker een thuiswedstrijd tegen LOS. Over de speeldatum en -locatie werd driftig gecorrespondeerd, maar uiteindelijk werd de wedstrijd op 3 februari gespeeld. Aangezien we zo ongeveeer ieder jaar voor ofwel de KNSB-beker ofwel de NOSBO-beker tegen LOS spelen, wisten we wat ons te wachten stond. Aan de bak! Ivo, Tjapko, Rieks en ik namen het op tegen Renze, Frits, Paul en Hendrik. Na een mooie speech van wedstrijdleider Martin (die ik voortaan eerder op de hoogte zal stellen van de speeldatums) konden de partijen beginnen.

Bord 1 betekende een strijd van Ivo (met zwart) tegen oud-Assenaar Renze. Na zetverwisseling kwamen beide spelers in de Grand-Prixaanval terecht. In een (in ieder geval bij Rieks) bekende theoretische stelling zag Ivo een mogelijkheid tot stukwinst van de loper op b3. Theoretisch blijkt dit niet helemaal te kloppen, maar de weerlegging is achter het bord niet of nauwelijks te vinden. Renze vond de weerlegging niet en dit leidde dus tot een overwinning voor Ivo. 1-0 voor!

Al eerder was de partij op bord 3 afgelopen. Hier nam Rieks het op tegen Paul. Paul probeerde al te theoretische varianten te ontwijken, wat leidde tot een licht initiatiefje voor wit, maar een loperpaar voor zwart. Rieks speelde het handig, won een pion, won een tweede pion, won een stuk en won tot slot een dame. 2-0, Rieks virtueel over de 2200 en er was nog een halfje nodig voor de teamoverwinning.

Op bord 2 en bord 4 was het spannend. Zowel Tjapko als ik wisten niet het maximale uit onze witopeningen te halen. Waar Tjapko’s stelling er rustig uitzag, speelden Hendrik en ik een tactische partij die voor mijn gevoel alle kanten op kon. In tijdnood heb ik niet veel van Tjapko’s partij meegekregen. Aan de bar kreeg ik later het volgende mee: een van beide spelers won een pion, ongelijke lopers, torens, Tjapko kreeg een pion op f6, schaakjes, koning kon naar het midden maar ging dit niet (of wel?), kansrijk voor beide partijen en remise als eindresultaat. Hoe? Geen idee, maar de teamoverwinning was binnen.

In mijn partij was er veel aan de hand. Enkele diagrammen:

Stelling 1: Hendrik speelde hiervoor de sterke en door mij gemiste zet 1…Da5-b4. Enige optie was om daar lang te rokeren. Zwart dus aan zet

In de diagramstelling ging het verder met 2…Pxc3 3. a3 (belangrijke tussenzet!). 3…Da4 4. bxc3 Dxa3+ 5. Kd2 en de koning stond redelijk veilig voor mijn gevoel. De zet 3… Pa2+ met eeuwig schaak voor zwart had ik gemist. Hendrik vond zijn stelling terecht veel meer waard en speelde dus door.

Stelling 2: ik heb nog steeds een pion minder, maar ben wat verder opgerukt. Na 1. f5-f6

moet de zwarte loper terug. 1…Lf8 en de zwarte dame komt wat in het nauw.

Stelling 3: Even verder in de partij: hier stonden we met 2-0 voor en ik hoefde dus niet op winst te spelen. Onthoud deze opmerking.

Ik ga verder met 1. Lxd4 om zo de zwartveldige loper van zwart passief te houden.

Stelling 4. We hebben hier beide nog 5-10 minuten over met 30 seconden per zet. Zwart koos voor 1…b6 en zette daarmee een kleine valstrik. 2. Lxb6 lijkt aantrekkelijk, maar na 2…axb6 3. Txa8 is 3…Lc5 winnend.

Ik ging daarom even nadenken en zag dat het paard weg moest. Maar waar ga je naartoe? We staan 2-0 voor, dus geen risico nemen is belangrijk. Ik dacht echter dat 1. Pf5 direct winnend was… dit was het ook, maar wel voor zwart! Belangrijke les is dat je dit soort zetten niet speelt in een teamwedstrijd met die tussenstand. 1. Ph5 heeft precies dezelfde functie, wint pion f7 en levert een goede stelling op. In mijn hoofd was 1… exf5 2. e6 heel sterk, maar de weerlegging 2…f4 is eenvoudig te vinden. Maar goed, na 1. Pf5 exf5 besloot ik dan maar met 2. gxf5 te hopen dat die vrijpionnen nog iets toevoegden.

Stelling 5: Ik heb hier net 1. Ld4-e5 gespeeld om de zwarte toren van h2 te houden.

Waarschijnlijk is hier 1… Th3 direct winnend voor zwart, Hendrik koos echter voor 1…Th2,

Stelling 6 is direct hierna: ik speelde 1. Lxh2 Lxh2 en hier mis ik de laatste kans op remise.

Zwart dreigt met 2…Lf4 de dame te winnen. Het leek mij dat de enige zet 2. De1 was. Er zat hier echter een kleine verrassing in de stelling: 2. Taxa7! Zwart kan kiezen tussen 2…Txa7 en 2… Lf4.

Na 2… Txa7 kun je verder gaan met 3. e7! Ta8 4. e8D Txe8 5. Dxe8 Kc5 6. De3+ met eeuwig schaak.

Zwart moet dus kiezen voor 2… Lf4, en dan is 3. Tfc7+ heel vervelend. Na 3… Lxc7 4. Txa8 kan 4.. Lf4 niet vanwege 5. Tc8+ en 6. Txc4. Het resterende eindspel is remise volgens Fritz. Zwart moet om door te spelen verdergaan met 4… Kb7 en het is nog een behoorlijk gevecht.

Na 2. De1 kwam 2…Lf4+ 3.Kd1 La4 en ik moet de toren offeren vanwege de dreiging 4….Dd3. Het eindspel voerde Hendrik keurig tot winst.

Gelukkig toch een overwinning, in de halve finale nemen we het op tegen Groningen, Staunton of de winnaar van ESG-Hoogeveen, Wordt vervolgd.

Pieter