Paardensprongtoernooi 2023: geweldig debuut voor Mattias!

Afgelopen zaterdag (4 februari) kon na twee jaar eindelijk ook het Paardensprongtoernooi weer georganiseerd worden. Al jaren is dit het grootste open jeugdtoernooi van Noord-Nederland, met ook deze keer weer ver over de 100 deelnemers! In de Topgroep was onze vereniging dit keer helaas niet vertegenwoordigd, maar in de Open groep deden drie van onze clubgenoten mee, onder wie een kersverse debutant die meteen scoorde!

Stijn en Wessel zijn dit seizoen onze toernooitijgers, maar beiden konden ze geen serieuze gooi naar de prijzen doen. Stijn begon nog wel goed met 2 uit 2, maar wisselde daarna goede met minder goede partijen af. Gelukkig wist hij met een overwinning in de laatste ronde nog op 5 uit 8 te eindigen en presteerde hij daarmee vrijwel volgens verwachting. Wessel had de pech af en toe wel erg sterke tegenstanders te treffen; zo moest hij het in de derde ronde per ongeluk opnemen tegen de ratingfavoriete van de groep met bijna 1000 punten meer, die in de eerste ronde een verrassende nederlaag had geleden… Meer dan 2 uit 8 zat er deze keer niet in voor Wessel, maar hopelijk telt de ervaring ook mee!

Het zou voor onze club echter het verhaal van debutant Mattias worden. De vrijdagavond ervoor net lid geworden, speelde hij zijn allereerste toernooi over the board, en dat is altijd spannend, ook als je bijna 18 bent! Gelukkig bezweek Mattias niet onder de druk en speelde hij een geweldig toernooi. Na een start van 2 uit 2 leed hij in de derde ronde zijn eerste nederlaag, maar daarna pakte hij de draad weer op met vier overwinningen op rij, waaronder twee op voormalige Asser basisschoolkampioenen. In de laatste ronde mocht Mattias hierdoor zomaar aantreden op bord 1, voor een rechtstreeks duel om de toernooioverwinning! Dat bleek toch net even te veel van het goede, al moet gezegd dat (voor zover ik het heb kunnen zien) het zeker geen eenzijdige partij was. Uiteindelijk bleek de tegenstand toch net even te veel, en daardoor viel Mattias nog terug naar plaats 9 in het algemeen klassement. Gelukkig worden er bij dit toernooi maar liefst vijf prijzen per leeftijdscategorie uitgereikt, en 6 uit 8 bleek voldoende voor een vijfde plaats in de AB-categorie! Bij je toernooidebuut meteen in de prijzen vallen, dat kunnen er niet veel zeggen, en dan ben je wat mij betreft een blijvertje. Nogmaals van harte gefeliciteerd Mattias, en dat het niet bij dit ene succes mag blijven!

Zo is het toch weer een prachtige middag voor onze club geworden, en zijn we weer een mogelijke toekomstige topper rijker. Dat belooft wat voor de rest van het seizoen, zeker nu onze jeugdafdeling weer groeiende is! Komende zondag gaat de jeugd verder met het PJK voor de E-categorie, waar Wessel een poging gaat doen. Ik weet niet of ik daar bij kan zijn, maar anders zal ik zeker proberen het toernooi live te volgen!

Eindstand Open groep
Verslag (NOSBO)

2 gedachten over “Paardensprongtoernooi 2023: geweldig debuut voor Mattias!

1. Mattias

Bedankt voor dit mooie bericht! Bedankt iedereen die me tijdens het toernooi hebben gesupport! Het was een mooi toernooi. Moge er nog vele successen komen!