Jaël verovert NOSBO-titel en NK-plaats in kwalificatietoernooi Groningen!

Afgelopen weekeinde vond het allereerste kwalificatietoernooi voor het NK ABC op NOSBO-gebied plaats in het Dorpshuis Hoogkerk, dat inmiddels dé speellocatie voor jeugdtoernooien in Groningen is geworden. Met 104 deelnemers was het ook nog eens het grootste kwalificatietoernooi ooit, nogmaals een duidelijke bevestiging dat het schaken in de lift zit! Onze vereniging was met twee deelnemers in de A-groep en één in de B-groep vertegenwoordigd, en wat mij betreft hebben ze alle drie aan mijn verwachtingen voldaan!

Jaël was uiteraard onze grote troef in de A-groep, en dat maakte hij ook waar, al ging het niet in iedere partij van een leien dakje; zo wist hij uit twee verloren stellingen nog anderhalf punt te halen… Voor de rest ging het echter prima: Jaël verloor geen enkele partij, was in de zesde ronde de eerste die de tot dan ongenaakbare koploopster een halfje afhandig maakte, en met een professionele remise in de slotronde stelde hij de gedeelde eerste plaats veilig. Daarmee was hij niet alleen NOSBO-kampioen, maar verzekerde hij zich ook van een nieuwe NK-deelname. Nogmaals gefeliciteerd Jaël!

Mattias deed als tweede Assenaar mee in de A-groep, en voor hem was dit zijn tweede toernooi ooit. Aardig om te vermelden is overigens dat dit toernooi min of meer de directe aanleiding is geweest voor Mattias om lid te worden van onze vereniging! Vooraf had hij twee doelen: een partij winnen, en een keer op een livebord spelen. Het eerste doel werd al in de tweede ronde bereikt, doordat zijn tegenstander op zet 7 op wel heel onnozele manier zijn dame weggaf… Ook in de vijfde ronde mocht Mattias een positief resultaat noteren met een remise, waarna hij in de zesde ronde op een livebord mocht aantreden en zijn tweede doel dus ook bereikt had! Voor de rest was het vooral ervaring opdoen tegen sterke tegenstanders, maar met 1,5 uit 7 in dit veld mag je zeker niet ontevreden zijn!

Léon heeft de laatste tijd niet veel gespeeld, maar voor dit toernooi was hij wel te porren, en hij behoorde tot de favorieten in de B-groep. Tot en met de vijfde ronde maakte hij dat zeker waar met 4 uit 5 (al moet gezegd dat het ook hier niet altijd even makkelijk ging), maar in de zesde ronde ging het helaas mis en moest Léon zijn enige nederlaag slikken. Met een overwinning in de laatste ronde kwam hij nog goed terug, maar helaas miste hij op een half puntje zowel de NOSBO-titel als een NK-plaats. Het kan niet altijd meezitten…

De organisatie had het overigens weer prima voor elkaar, zoals we dat de laatste paar jaar van de NOSBO-jeugdleiding gewend zijn: liveborden, live uitslagen, en zelfs livestreams vanuit de speelzaal. Een top toernooi waardig, en hopelijk kan dit festijn volgend seizoen opnieuw op deze manier plaatsvinden!

Toernooisite
Eindstanden: A-groepB-groep