Assen I zet ook Roden I aan de kant in uitgestelde wedstrijd

Gisteravond (20 februari) mocht Assen I op bezoek bij Roden I, dat zoals eerder gemeld slechts één remise had gescoord in de laatste drie NOSBO-wedstrijden, en daarmee in de hoek zat waar de klappen vallen. De wedstrijd had eigenlijk een week eerder gespeeld moeten worden, maar die middag kregen we het bericht dat Roden-veteraan Richard Matulessy plotseling was overleden (nogmaals mijn condoléances overigens), en begrijpelijkerwijs werd de wedstrijd daarom een week uitgesteld.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik deze keer van de overige partijen niet veel heb meegekregen, dus zal ik het bij wat oppervlakkige beschouwingen per bord moeten laten:
Op bord 1 verloor Pieter in de opening een pion, maar kreeg mooie compensatie in de vorm van een buitenspel staande zwarte loper en een betere pionnenstructuur. Wat later zag ik een toreneindspel dat er beter uitzag voor wit, maar of het echt gewonnen was durf ik niet te zeggen. In ieder geval trok Pieter na lange strijd het punt op het droge, en hij tekende daarmee voor de eindstand.
Maarten kreeg op bord 2 een lekker dichtgeschoven stelling waarin zo ongeveer alle stukken naar de damevleugel gedirigeerd werden, maar erdoorheen komen leek nog knap lastig. Naar het schijnt won Maarten ergens een kleine kwaliteit, waarna zijn tegenstander het vrij vroeg opgaf.
Onze kersverse NOSBO-jeugdkampioen Jaël kwam schitterend uit de opening, maar liet opeens een paard insluiten op d6. Na heel wat rekenwerk vond hij een manier om de strijd gaande te houden, en toen zwart niet het beste tegenspel bood was de partij verrassend snel beslist in ons voordeel!
Ikzelf mocht het op bord 4 opnemen tegen Johan Zwanepol, inmiddels toch wel zo’n beetje een levende legende in de noordelijke schaakwereld! Na de opening kreeg ik groot voordeel, maar begon toen wat dingetjes te missen en vergooide mijn stelling bijna. Gelukkig viel het allemaal achteraf mee, maar ik moet Zwanepol wel dankbaar zijn dat hij mijn toren op d3 liet binnenkomen, waardoor ik uiteindelijk op dat veld een vrijpion kon creëren en daarmee de partij alsnog winnend kon afsluiten.
Ook Brian mocht op bord 5 een vol punt noteren, maar daar leek het een hele tijd niet op, want ik zag niet bepaald voordeel voor wit, ondanks dat Brian wat stukken op de zwarte koning had gericht. Gelukkig voor ons zag zijn tegenstander wel dat het mis was, want hij gaf het opeens op!

In de speelzaal zagen we niet zo snel waarom zwart hier de nul accepteerde, maar in de analyse bleek wit in bepaalde varianten een toren te kunnen offeren op h7 en daarna een mataanval te hebben. Toen ik de stelling in Stockfish gooide vond die de stelling ook eerst ongeveer gelijk, maar na een half minuutje kwam er toch een voordeel van bijna +2 uit rollen. Dan nog is het natuurlijk de vraag of Brian dat torenoffer in de partij ook had gespeeld, maar gelukkig hoefde hij dat niet aan te tonen!
Gerard had de zwaarste partij van de avond; sterker nog, hij moest een nul slikken, pas het tweede volle punt voor Roden in deze competitie… Na de opening stond hij nog een pion voor, maar ergens ging een kleine kwaliteit verloren, en daarna had Gerard geen verweer tegen een koningsaanval. Jammer!
Op de laatste twee borden maakten twee Assenaren hun NOSBO-debuut. Op bord 7 viel Henry in voor Hans, die op de oorspronkelijke datum wel kon spelen, maar nu met vakantie was. Ook Henry had het bepaald niet makkelijk en kwam zelfs een pion achter, maar met de hem zo kenmerkende strijdlust wist hij de pion terug te winnen. Het toreneindspel zag er nog even lastig uit, maar uiteindelijk kon Henry het halfje veilig stellen.
Johan mocht, een week na zijn eerste KNSB-overwinning, de honneurs waarnemen op bord 8, en dat deed hij prima: nergens in de problemen geweest, en een overtuigende en verdiende remise wat mij betreft!

Opgeteld geeft dat een 2 – 6 overwinning voor ons, en kunnen we stellen dat Roden het scenario van de beruchte 0 – 8 zeperd van Ajax tegen Bayern München bespaard is gebleven. Wij blijven twee punten achter SISSA I staan, en omdat zij nog een relatief licht programma hebben in de laatste twee ronden zal er wel geen finalewedstrijd voor ons inzitten. Wij hebben nog twee lastige tegenstanders met Hoogeveen en Groninger Combinatie II; over vier weken komt Hoogeveen ons verblijden met een bezoekje!

Uitslagen (NOSBO)