Onverwacht grote overwinning Assen I op Hoogeveen I

De eerste plaats in de Achttallen B, en daarmee een wedstrijd om het NOSBO-kampioenschap, is al min of meer buiten het bereik van Assen I, maar een tweede plaats achter het ongenaakbare SISSA I zou ook een mooi succes zijn. Om die te bereiken moet Assen I eerst nog twee directe concurrenten verslaan, te beginnen met Hoogeveen I, dat na 5 ronden slechts twee bordpunten achter stond. Afgelopen vrijdag (17 maart) vond deze wedstrijd plaats!

De eerste partij werd echter de dinsdag ervoor al gespeeld, aangezien ikzelf ditmaal zelf wel vooruit wilde spelen. Helaas was Gerard even vergeten dat ik altijd met zwart speel, en had hij met de teamleider van Hoogeveen bord 4 afgesproken… een witbord voor ons dus. Gelukkig vond niemand het een bezwaar om er alsnog bord 3 van te maken en mij dus alsnog zwart te geven! Na een matig gespeelde opening van mijn tegenstander won ik een pion, maar het uitbouwen van mijn voordeel bleek lastiger dan gedacht. Rond zet 30 moest ik zelfs een kwaliteit offeren, maar omdat ik er een tweede pion voor kreeg was de stelling nog altijd ruimschoots in mijn voordeel, zeker toen de witspeler een enorme bok schoot:

4 uit 4 dus voor mij in de NOSBO-competitie dit seizoen, en we begonnen dus vrijdag met een 1 – 0 voorsprong. Binnen een uur werd het zelfs 2 – 0, omdat Maarten D. al binnen 20 zetten zijn tegenstander mat mocht zetten… Volgens de computer viel het overigens met het zwarte nadeel wel mee (als ik de stelling correct ingevoerd heb tenminste), maar achter het bord was dat niet makkelijk te zien. Hoe dan ook, de voorsprong was verdubbeld!

Daarna duurde het even voor er weer een partij klaar was, en in de tussentijd hield ik me bezig met analyseren met de jeugd… totdat Gerard me ineens kwam mededelen dat hij, tegen alle verwachtingen in, zijn compleet verloren stelling nog had weten te winnen! Hij was in comfortabele stelling (twee pluspionnen) de draad kwijtgeraakt, en zag zich gedwongen zijn dame in te leveren, waarna er ook nog een toren af vloog en er dus een dame tegen een stuk overbleef. Gelukkig begon de tegenstander te klungelen en raakte hij de dame weer kwijt, waarna er een remise-eindspel met ongelijke lopers overbleef… waarin wit ook nog eens pardoes zich mat in 1 liet zetten! Een bemazzeld punt, maar ook die tellen!

Brian moest daarna in remise berusten; zijn tegenstander hield de deur netjes dicht en scoorde daarmee het eerste halfje voor Hoogeveen. Verder commentaar lijkt me overbodig.

Ook Pieter kwam ditmaal niet verder dan remise. In de opening leek hij nog wel beter te staan, maar na een onnauwkeurigheid was het voordeel vervlogen, en de slotstelling zou ook nog wel eens beter voor zwart kunnen zijn…

Ivo haalde de matchwinst binnen. De stelling zag er ingewikkeld uit, maar ik zag meer zwaktes bij wit en rekende dus al op nog een puntje voor ons. Het ging echter nog sneller, omdat de witspeler niet in de gaten leek te hebben dat zijn tijd bijna op was… en hij ging inderdaad door de vlag! Een makkelijke manier om te winnen misschien, maar ik ben er 100 procent van overtuigd dat Ivo de partij anders ook naar zich toe had getrokken!

Ook Henry mocht ditmaal het zoet der overwinning smaken. Ook bij hem zag het er lange tijd gelijk uit, maar opeens vloog de stelling in brand, en bleek Henry de handigere. Na wat slagenwisselingen mocht hij ineens een volle dame meenemen, en dat was de nekslag. 6 – 1 voor, wat een weelde!

Hans was als laatste nog bezig, en zijn tegenstander was een oude bekende van de club: Robert Stallinga, vijf jaar geleden nog speler van Assen 2! In de opening werd Hans min of meer overspeeld, maar met kunst- en vliegwerk wist hij de boel bij elkaar te houden. Wat later won hij zelfs een kwaliteit, en leek hij op de overwinning af te gaan. Helaas miste hij in het heetst van de strijd mat in 3, waarna Robert met een geniepig zetje de kwaliteit weer terug won en een toreneindspel met pluspion overhield. De winstmarge bleek echter te klein, en na enkele zetten werd in wederzijdse tijdnood remise gegeven.

6½ – 1½ dus, onze grootste overwinning van het seizoen! Daarmee is de tweede plaats zo goed als veilig, want we staan nu 2 matchpunten en 7 bordpunten voor. Nog één wedstrijd te gaan; op 13 april gaan we op bezoek bij Groninger Combinatie II!

Uitslagen (NOSBO)