Max Eeuwe 2 maakt einde aan titelaspiraties Assen 1

10 dagen na dato hierbij nog een verslag van onze wedstrijd tegen Max Eeuwe 2, op bordvolgorde.

Op bord 1 mocht Rieks met de zwarte stukken tegen Anne Veltman proberen om zijn 100% score nog meer glans te geven. Hij begon met een uitstekende openingskeuze, waarna wit de druk op de koningsvleugel opvoer met pionzetten als g4, f4, f5 en g5. Even later in de partij verloor Rieks een pion op d6, waarna de tegenstander ook nog eens gelijk kon afwikkelen naar een eindspel met toren loper en 5 pionnen vs toren paard en 3 pionnen. Het leek moeilijk te worden om te houden, maar met het tactisch pionzetje a3 creëerde Rieks een dubbelpion op de a-lijn, won uiteindelijk 1 pion terug en leek daarna niet veel moeite te hebben om toch nog een half puntje te redden.

Dan bord 2, Tjapko tegen Luc Compagnie. Tjapko leek iets beter uit de opening te komen, met een lichte zwakte bij de tegenstander – een achtergebleven e6-pion. Helaas leek het bij die lichte zwakte te blijven en zat er al snel niet veel spel meer in de stelling. Na keurig met de teamleider te overleggen of hij remise aan mocht nemen, kon hij de rest van de middag de rest van het team aanmoedigen.

Op bord 3 Ivo tegen Thomas van Veelen. De opening die Ivo met zwart op het bord toverde was naar zijn eigen slechten “objectief wel slecht, maar boeie. Wel een leuke variant met veel trucjes!”. Wijsheden voor op een tegeltje! Met een interessante aanval over de h-lijn, waaraan zowel dame, toren en koning actief meespeelden, bleek echter dat de stukken van Ivo iets misplaatst waren. Met Ivo’s dame in het nauw gedreven, werd Ivo op scherp gezet en ging hij er eens goed voor zitten, resulterende in een dame eindspel met voor Ivo 5 pionnen en voor Thomas 6. Even later 4 tegen 5, nog even later 4 tegen 4 tegen en uiteindelijk gaf Ivo’s tegenstander eeuwig schaak.

Dan hadden we op bord 4 onze directeur, Elmar tegen Andre Langendijk. Het eerste remiseaanbod van de dag werd door Elmar afgeslagen. Geen verkeerde keuze, gezien de verloop van de rest van de partij. De zwarte stukken werden naar achter gedrongen, Elmar kwam met een centrumdoorbraak, kreeg een vrijpion en kon daarna met de pionzetten f5 en g4 de partij afsluiten met het altijd fijne koperoffer Lxg6. Dat was geen houden meer aan en Elmar mocht zijn vierde punt op rij bijschrijven!

Op bord 5 Maarten Dijkstra met zwart tegen Raoul van de Oudeweetering. Wit kreeg een mooie outpost voor zijn paart, op e6. Daarentegen had Maarten een open b-lijn en wat druk op c3. Na wat gemanoeuvreer ging Maarten uiteindelijk de fout in met Kf6, wat gevolgd werd door Ted1 en pionverlies op d6. Net daarvoor leek M Maarten er net wat beter voor te gaan, maar na deze fout in de tijdnoodsfase was het bijna gelijk einde partij.

Zelf speelde ik op bord 6 tegen Maarte Vinke, met wit. Na een gelijkwaardige opening zonder grote fouten aan beide kanten, was het achteraf gezien volgens de engine lange tijd gelijk, maar de stelling speelde voor mij vrij lastig. Mijn aanval liep wat stuk en het paard van zwart was veel sterker dan mijn zwartveldige loper, daarnaast een vrijpion voor zwart op d5.. Na een voor mij vrij geforceerde voortzetting, ging ik op zet 33 helemaal de mist in en moest ik een pion inleveren. Daar had ik al graag de handdoek in de ring gegooid, maar gezien het een teamwedstrijd was, toch besloten om nog 20 zetten lang af te zien, alvorens op te geven.

Naast mij Geon tegen Laurens Snuverink, gesteund door de fanatieke supporters van Geon. In een voor Geon typische opening kon hij met zwart veel ruimte pakken op de damevleugel en even later ook op de koningsvleugel. In ruil hiervoor bleef zijn koning wel actief in het midden staan, waar wit aardig wat druk op kon uitvoeren. Hier manoeuvreerde Geon zich echter knap uit en uiteindelijk restte een eindspel met allebei een dame, een paard en nog wat pionnen. Nu waren de rollen echter omgedraaid en was het Geon’s tegenstander met een kwetsbare koning in het centrum. Geon offerde de dame, promoveerde een pion tot nieuwe dame en won vervolgens een centrumpion als gevolg van de zwakke koning. Eventjes later had hij het punt binnen gehengeld.

Op bord 8 Maarten Hoolsema tegen Jasper de Jong. In een typische London met Lxf4 en exf4 zag zijn stelling er kansrijk uit, maar g4 van Maarten leek daarna wat opportunistisch. De tegenstander brak in centrum, wist een pion te verschalken en kon dit uiteindelijk omzetten naar een vol punt.

Al met al een 3,5-4,5 verlies. Zure uitslag, maar gezien de verloop van de wedstrijd een terecht verlies. Theoretisch nog kans op de eerste plek in de laatste 2 wedstrijden, maar de echte strijd om nr. 1 lijkt hiermee gelopen.

Snel vergeten en vooruit kijken naar de volgende wedstrijd op 1 april in Veenendaal, tegen Veenendaal. Nieuwe ronde, nieuwe kansen!