Kloostertuin overtuigend Drents basisscholenkampioen, ook tweede team naar finale

Afgelopen zaterdag (25 maart) stond voor het eerst sinds 2019 het Drents kampioenschap voor basisschoolteams op het programma, en daar hadden drie teams uit Assen zich voor geplaatst. Helaas zag Theo Thijssen 1 om mij onbekende redenen af van deelname, waardoor de twee teams van de Kloostertuin de Asser eer hoog mochten houden. Dat deden ze zeer succesvol!

Kloostertuin 1 was toch eigenlijk wel de huizenhoge favoriet, en dat maakte het team volledig waar: alle wedstrijden werden gewonnen en slechts vier bordpunten gingen verloren, en daardoor werd het team overtuigend kampioen! De persoonlijke resultaten logen er ook niet om: Asser kampioen Julian Gerrits haalde 6½ uit 7 en werd daarmee persoonlijk topscorer (en dat op bord 1!), Tygo Steg haalde 5½ uit 7 op bord 2, Jason Wallet scoorde 5 uit 7 op bord 3, en op bord 4 lieten Hugo Vos (4 partijen) en Matthijs Kort (3 partijen) geen halfje hangen. Uitstekend gedaan allen, en nogmaals van harte gefeliciteerd!

Kloostertuin 2 had het een stuk zwaarder en wisselde overwinningen en nederlagen met elkaar af. In de laatste ronde spande het er daardoor om: het team bezette de gedeelde vierde plaats, en die zou recht geven op deelname aan het NOSBO-kampioenschap. Geluk bij een ongeluk was dat de directe concurrent (die anderhalf bordpunt minder had) aan moest treden tegen Kloostertuin 1, terwijl Kloostertuin 2 het op moest nemen tegen de nummer zes van dat moment. Die wedstrijd bleek geen probleem: 3 – 1 gewonnen, waardoor de hulp van Kloostertuin 1 (4 – 0 winst) overbodig was en het tweede team op eigen kracht deelname aan het NOSBO-kampioenschap veilig stelde! De persoonlijke scores waren iets minder dan die van het eerste team, maar nog altijd niet slecht: Nena Bruins behaalde 4½ uit 7 op bord 1, Amin de Graaf (bord 2) en Mila Fidder (bord 3) behaalden beiden 3 uit 7, en op bord 4 scoorde Juliette Huisjes 4 uit 4 en Rio Chow 1 uit 3. Nogmaals gefeliciteerd allen!

Daarmee is Assen weer goed vertegenwoordigd op het NOSBO-kampioenschap, dat op 15 april zal plaatsvinden in het Dorpshuis Hoogkerk. Het zal lastig worden om de sterke Groningse teams te verslaan, maar wat mij betreft moet een podiumplaats, en daarmee deelname aan het landelijke kampioenschap, zeker tot de mogelijkheden behoren!

Verslag organisatie
Alle uitslagen en standen