Assen 1 kan niet opnieuw stunten tegen Groninger Combinatie 2

De wedstrijd tegen Groninger Combinatie 2, de eerste van het nieuwe jaar voor Assen 1, verliep niet geheel naar wens, en dus houden we het kort.

Geon wist op bord 1 onze enige overwinning te boeken. Hij stond de hele partij wat beter, maar het leek nog lastig om er door te komen. Gelukkig hielp de tegenstander een handje door een volle toren weg te bokken; een beetje een anticlimax, maar het punt was wel binnen!

Rieks speelde op bord 2 een spannende partij, waarin het na 3 uur leek alsof het doek zou gaan vallen: Rieks stond een pion achter en zijn koning lag onder vuur. Met veel kunst- en vliegwerk wist hij echter toch nog een halfje binnen te slepen, een zeer knappe prestatie!

Pieter en Elmar verloren op bord 3 en 4 helaas vrij kansloos. Pieter zag zich vlak na de opening gedwongen zijn dame te offeren, maar kreeg onvoldoende compensatie en moest kort voor de tijdcontrole de vlag strijken. Elmar leek niet slecht uit de opening te komen, maar verloor ergens een kwaliteit en moest ondanks hardnekkig tegenspel ook de nul slikken.

Maarten liep op bord 5 ook tegen een nul aan, maar als iemand een beter resultaat had verdiend was hij het wel, want na ongeveer 25 zetten stond hij schitterend, misschien wel gewonnen… Het dubbele stukoffer waarmee hij voor de dag kwam zag er sterk uit, maar bleek helaas net niet te werken: zwart ging niet mat en bleef uiteindelijk groot materiaal voor. Jammer!

Martin, invaller voor Arjan en ook waarnemend teamleider, kwam op bord 6 prachtig uit de opening, maar verrekende zich en gaf al het voordeel uit handen. In het eindspel van toren tegen loper en paard leken er nog kansen te komen, maar na nog een onnauwkeurigheid ging de a-pion eraf en kon wit met zijn eigen pion doorlopen en met de koning binnenkomen. De vierde nul op rij dus…

Tycho en Gertjan tenslotte, leverden op bord 7 en 8 zeer fraaie prestaties door veel sterkere tegenstanders op remise te houden. Tycho kwam nog wel een pion achter, maar het overgebleven toreneindspel bleek makkelijk houdbaar, en Gertjan had misschien zelfs winstkansen gehad als hij de damevleugelpionnen niet had geruild… Hoe dan ook, remise met zwart tegen 2100+ is prachtig!

Geen prettige wedstrijd voor ons dus, maar gelukkig maakte Pieters verjaardagsfeestje veel goed ;-) Helaas bleek Amersfoort gestunt te hebben tegen SOPSWEPS'29, maar er was ook goed nieuws: Almelo versloeg namelijk Lonneker, en daardoor is de afstand tot de degradatiestreep nog steeds twee matchpunten in ons voordeel! We zullen nog wel één of twee matchpunten moeten halen om ons echt veilig te spelen, en de eerstvolgende gelegenheid dient zich over iets meer dan een maand aan. Hardenberg komt dan op bezoek, en tegen hen hebben we nog meerdere rekeningen te vereffenen!

Groninger Combinatie 2 2084 - Assen             2003 5½ - 2½
1. Peter Bosker           2103 - Geon Knol         2092 0  - 1