Ferdinand Binnendijk wint Nieuwjaar Vierkampentoernooi 2015 Assen

Het Zwols Schaakgenootschap dat met maar liefst zes spelers afgereisd was naar Assen leverde in het nieuwe jaar de toernooiwinnaar af. Het tweede vierkampentoernooi dit seizoen, dat op initiatief van Sybrand Houtsma en Martin van Velzen tot stand kwam, bleek goed besteed aan de echte liefhebber. Voor de één was het net afgelopen Groningse Schaakfestival net iets te lang en voor de ander mag er elke dag wel een toernooi georganiseerd worden.

In de hoofdgroep - waar niets cadeau werd gedaan en tot de laatste minuut werd gestreden - bleef Ferdinand Binnendijk tegen iedereen overeind en won al zijn partijen.

Eindstand groep A

Plaats Naam                 Punten
1      Ferdinand Binnendijk 3
2      Maarten Dijkstra     2
3-4    Frank van der Werff  ½
       Raymon Oord

In groep B werd Sjoerd Homminga eerste na een zinderende laatste partij tegen de ongelukkige Zwollenaar Bram de Vries die in de onderlinge laatste partij eerst een loper cadeau deed en in tijdnood zich pardoes mat liet zetten.

Eindstand groep B

Plaats Naam            Punten
1      Sjoerd Homminga 2
2-3    Arjan Dwarshuis 1½
       Eelke de Boer
4      Bram de Vries   1

Jeugdtalent en Stauntonspeler Jonas Hilwerda pakte in groep C de winst o.a. tegen de 12-jarige Derk Kouwenhoven, die bij het Haarlemse KC Chesscool speelt. Assenaar Wout Knol bleef ongeslagen tegen de jeugd en werd netjes tweede.

Eindstand groep C

Plaats Naam             Punten
1      Jonas Hilwerda   2½
2      Wout Knol        2
3      Willem Sipkema   1
4      Derk Kouwenhoven ½

Groep D was eveneens een prooi voor het Zwols Schaakgenootschap. René in 't Veld werd eerste voor oud-Assen speler Jaap van der Graaf, die alleen van de winnaar verloor.

Eindstand groep D

Plaats Naam               Punten
1      René in 't Veld    2½
2      Jaap van der Graaf 2
3      Ruud Winkel        1
4      Robin Bos          ½

Succes voor Assen was er in groep E voor Ben van Os die clubgenoot Jan Boer en Zwollenaar Sjoerd Rookus ruim voor bleef. De eerste ronde begon hier met twee remises, maar de zaterdag was minder vredelievend en eindigde zonder puntendelingen.

Eindstand groep E

Plaats Naam              Punten
1      Ben van Os        2½
2-3    Jan Boer          1½
       Sjoerd Rookus
4      Jan Kruisselbrink ½

Groep F ging naar de 11-jarige Assenspeler Tycho Bruggink, die alleen de ongeslagen NOSBO-voorzitter Roland Kroezen een remise gunde en de rest van zijn partijen won.

Eindstand groep F

Plaats Naam               Punten
1      Tycho Bruggink     2½
2      Roland Kroezen     2
3      Gerard Voorintholt 1½
4      Michiel Meeuwsen   0

Groep G werd een gedeelde overwinning. Assenaar Lukas Kosse deelde de prijs samen met Jan Oord, die net als Sake Jan de Boer altijd zijn zoon vergezelt op toernooien en dan gezellig een partijtje mee schaakt.

Eindstand groep G

Plaats Naam            Punten
1-2    Lukas Kosse     2
       Jan Oord
3      Famke Ferwerda  1½
4      Tinus Spriensma ½

De Assense jeugdspeler Jesper Post kon zijn spaarrekening verder spekken. Nadat hij een vette prijs op het Schaakfestival had gewonnen won hij de laatste groep, die uit zes spelers bestond. In deze groep schitterde Wilfred Jansen, die met een 50% score derde werd na Staunton jeugdspeler Thijmen Nawijn.

Eindstand groep H

Plaats Naam             Punten