Alvast een analyse uit het Harmonietoernooi

Wit: Martin van Velzen (1745)
Zwart: David Slagter (1636)

  1. e2-e4  c7-c5
  2. Pg1-f3  d7-d6
  3. d2-d4  c5xd4
  4. Pf3xd4  Pg8-f6
  5. Pb1-c3  g7-g6  Hier was ik niet ongelukkig mee, omdat ik een goede score heb tegen de Draak.
  6. Lc1-e3  Lf8-g7
  7. f2-f3  0-0
  8. Dd1-d2  Pb8-c6
  9. Lf1-c4  …  De varianten na 9. 0-0-0 d5!? of 9. 0-0-0 Pxd4 10. Lxd4 Le6 bevallen me niet zo.
  10. …  Lc8-d7
  11. 0-0-0  Pc6-e5  Eerst Tac8 is wat subtieler; 11. h4?? faalt dan op … Pxd4 12. Dxd4 Pg4! met stukwinst.
  12. Lc4-b3  Ta8-c8
  13. h2-h4  Pe5-c4  Het alternatief is 12. … h5, maar dat maakt breekacties met g4 mogelijk.
  14. Lb3xc4  Tc8xc4
  15. h4-h5  …  Tot zover de hoofdvariant, die nu verder gaat met 14. … Pxh5 15. g4 Pf6.
  16. …  Dd8-a5?  Volgens Fritz For Fun 3 is dit een vraagteken waard, en ik denk dat dat klopt.
  17. Pd4-b3!?  …  FFF3 gaat verder met Kb1, maar mijn zet lijkt me ook niet slecht; het haalt met tempowinst trucjes met Pxe4 uit de stelling en voorkomt alvast een vervelend schaak op a1.
  18. …  Da5-a6
  19. Le3-h6  b7-b5?!  Dit plan blijkt niet veel uit te halen. Waarschijnlijk is … Lxh6 17. Dxh6 Txc3!? nog het beste.
  20. Kc1-b1  b5-b4
  21. Pc3-d5!  …  Het zwarte paard wordt geruild, waarna de koningsvleugel niet meer te verdedigen is.
  22. …  Pf6xd5
  23. Lh6xg7  Kg8xg7
  1. h5xg6!  …  Zwart moet nu eerst het mat dekken, maar dat gaat wel ten koste van zijn koningsvleugel. … Pf6 is mat in vier.
  2. …  Pd5-c3+!?
  3. b2xc3  f7xg6
  4. Dd2-h6+  Kg7-f7
  5. Dh6xh7+  Kf7-e8
  6. Dh7xg6+  Ke8-d8
  7. c3xb4  e7-e6?  Geeft ook nog eens de zevende rij weg.
  8. Dg6-g7!  Tf8-e8
  9. Th1-h7  Da6-c6
  10. Td1-d4!?  …  Er lag ook een mooiere methode te wachten: 28. Pc5! Dat paard is onkwetsbaar, zodat wit gewoon een stuk wint (Txb4+ helpt niet wegens Kc1). Mijn zet is ook voldoende: na torenruil beslissen de pluspionnen, en na op één na alle torenzetten komt alsnog Pc5.
  11. …  Tc4xc2?  En na deze torenzet zit er een andere directe winst in.
  12. Dg7xd7+!  En na … Dxd7 30. Txd7+ Kxd7 31. Kxc2 blijft zwart opnieuw een stuk achter.

1-0