Open Drents 2012

Speelzaal: Warenhuis Vanderveen – Koopmansplein 16 - Assen.

De geschiedenis van Assen

Assen ontstond al in de 13e eeuw; in het jaar 1254 werd een klooster gebouwd, waaromheen een dorp groeide. Dat dorp groeide langzaamaan uit tot een stad; in 1815 kreeg Assen als één van de laatste Nederlandse steden stadsrechten. Het werd ook officieel de hoofdstad van de provincie Drenthe. Voor de Tweede Wereldoorlog telde Assen al zo'n 20.000 inwoners; na de oorlog verdubbelde dat aantal zich al snel, en tegenwoordig ligt het inwoneraantal van Assen al boven de 60.000.

Bezienswaardigheden en evenementen

Het belangrijkste evenement in Assen is tegelijk het grootste ééndaagse sportevenement van Nederland: de TT van Assen op het mooiste circuit ter wereld, zoals de coureurs zeggen. De bijbehorende kermis en vooral de TT-Nacht zijn over de hele wereld bekend.
Ook bekend is de Drentse Rijwielvierdaagse, waar ieder jaar duizenden mensen uit heel Nederland aan meedoen. Overigens is Assen slechts één van de, inmiddels, vijf startplaatsen.

Qua bezienswaardigheden bezit Assen het Drents Museum, waar regelmatig grote tentoonstellingen zijn.
Waarschijnlijk is echter het Verkeerspark, nabij het TT-circuit, bekender.

Op schaakgebied heeft Assen ieder jaar het Open Drents en Open Drents jeugd, die in het eerste weekend van mei georganiseerd worden door de leden van de Schaakclub Assen. Ook vindt er ieder jaar in het centrum van Assen in het laatste weekend van de zomervakantie de schaakpromotiedag plaats, en al even gebruikelijk is de stedenwedstrijd tussen Schaakclub Assen en SV Bad Bentheim (zustergemeente van Assen), die ongeveer ieder 2,5 jaar gespeeld wordt.

Meer informatie over de stad vindt U op www.assen.nl.

Warenhuis Vanderveen
Nederlandse Aardolie Maatschappij