Open Drents 2012

Speelzaal: Warenhuis Vanderveen – Koopmansplein 16 - Assen.

Open Drents Weekendtoernooi 2006 in Assen

Op 12, 13 en 14 mei werd in het zalencentrum van Hotel de Jonge het Open Drents Weekendtoernooi 2006 gehouden. Met stralend weer was het goed vertoeven in het centrum van Assen. Vooral de vrijdag en zaterdag waren dagen waar de schakers de terrassen vulden. Naast het genieten van dit mooie weer werd er volop geschaakt in Assen. De eerste ronde zat vol verrassingen. Alleen twee grote kanshebbers op de titel wisten te winnen in de A-groep, namelijk Grisha Kodentsov en Bonno Pel (beiden van Unitas). In de nacht van vrijdag op zaterdag werden voor sommigen de teleurstellingen of overwinningen weggezet door het nachtelijk uitgaansleven van Assen te verkennen.

In de morgen was iedereen weer paraat. Voor enkelen wat te vroeg, dit was te merken aan een salonremise na 6 zetten waarna er vrolijk werd verder geslapen met de belofte de volgende 4 ronden 4 punten te gaan halen. Na de zaterdag waren er koplopers in de groep te zien. In de B-groep speelde Elmar Hommes van Schaakclub Assen 4 uit 4 en ging alleen aan de leiding. In de A-groep ging Bonno Pel aan de leiding samen met onder andere de uit Assen afkomstige Renze Rietveld met 3,5 uit 4.

De vrijdagnacht werd overgedaan op zaterdagnacht. Het warme weer bleef hangen in de avond en buiten werden dan ook de biertjes op tafel gezet. Hier werd de belofte gedaan om de volgende morgen in boxershort te verschijnen. En zoals belofte schuld maakt, werden de eerste zetten door hem in slaaptenue gezet, waarna er toch even werd omgekleed in de hotelkamer, die zich boven de speelzaal bevond.

Na een snelle overwinning door Bonno Pel op een directe achtervolger en de remise van Renze Rietveld had Bonno in de laatste ronde voldoende aan een remise om ongedeeld eerste te worden. In de laatste ronde moest Renze aantreden tegen deze huizenhoge favoriet. Een snelle remise werd overeengekomen waardoor Renze in ieder geval was verzekerd van een gedeelde tweede plaats en Bonno zonder zorgen de andere borden kon gaan bekijken. Geon Knol (Unitas) behaalde met zijn originele speelstijl een verdienstelijke gedeeld 2e plaats. Bert van Brussel (Krimpen en Oegstgeest), Wiebe Wielenga en Edim Sahlibegovic (beiden van Haren) speelden een opvallend goed toernooi. Edim Salihbegovic verdiende de ratingprijs.

In de B groep was Elmar Hommes nog steeds op stoom. Na de 5 uit 5 behaald te hebben in de morgen had ook hij voldoende aan een remise in de laatste ronde voor de 1e plaats in de B-groep. Het jeugdige talent speelde tegen Frank van Indie, volgens eigen zeggen een modale huisschaker. Na een grote afruilslag had hij de kans om eeuwig schaak te geven. Elmar had zijn zinnen echter op de 6 uit 6 gezet. Dit lukte door een foutje van de tegenstander. Gedeeld 2e werd het achtervolgende kwartet Marc Snuverink (Hoogeveen), Stef van Kesteren (DTK), Jarek Krawczyk (Van der Linde), en Martin van Velzen (Assen). Marc Snuverink bedankte tijdens de prijsuitreiking heel netjes één van zijn tegenstanders, Johan Dijkstra, die een gewonnen stelling tegen hem had weggegeven. Een ratingprijs was er in deze groep voor de jeugdspeler Matthijs van der Linden (Philidor), die liever met het weekendtoernooi meedeed dan met het jeugdtoernooi dat zaterdag tegelijk plaatsvond.

De organisatie verliep vlekkeloos, de spelers konden goed ruim zitten in de luxe speelzaal, prachtig weer, kortom, een geslaagd toernooi. Met veel tevreden gezichten en complimenten richting de locatie en organisatie vertrokken de deelnemers richting huis. De organisatie en de club hopen dan ook op een voortzetting van het toernooi het volgende jaar. We zien uit naar de deelnemers die dan eens een kijkje komen nemen in Assen.

Mark Jager

Eindstanden:

De wedstrijdleiders

Linksachter de jongste deelnemer, Frank van der Werff

(Deze foto's zijn gemaakt door de familie Hummel uit Hengelo)

Warenhuis Vanderveen
Nederlandse Aardolie Maatschappij