Open Drents 2012

Speelzaal: Warenhuis Vanderveen – Koopmansplein 16 - Assen.

Adian Clemens wint 43ste Open Drents te Assen

In het weekend van 11-13 september vond in hartje Assen het 43ste Open Drents plaats. Schaakclub Assen organiseerde dit evenement in Hotel De Jonge. Ruim 80 deelnemers hadden zich aangemeld, een mooi aantal dat werd verdeeld in een sterke A groep en een een B groep van zo'n 50 schakers met een rating tot 1800.

Het is een boeiend toernooi geworden, niet in de laatste plaats vanwege een groot aantal verassingen in de eerste ronde. Geon Knol hield de als eerst geplaatste Grigori Kodentsov op remise, Groningen-speler Casper Rupert versloeg zijn clubgenoot Erik Hoeksema en Bart Davids was Adrian Clemens de baas. Daarnaast versloegen Schaakclub Assen spelers Maarten Dijkstra en Ivo Maris respectievelijk Jan Joris Groenewold en Wesley Vermeulen. Van degenen uit de eerste rondes, die voor verassingen zorgden, bleef Bart Davids (1921) uit Beilen tot en met de vierde ronde ongeslagen. Hij had op dat moment een TRP van 2727! In de vijfde ronde speelde Bart een snelle remise tegen de Edwin Zuiderweg, die eveneens prima meedraaide in de top.

In de laatste ronde had smaakmaker Bart Davids zwart tegen Erik Hoeksema. Hij hield lang stand maar in het vierde speeluur werd duidelijk dat hij het niet zou redden. Adrian Clemens had na zijn verliespartij in de eerste ronde geen fouten meer gemaakt. Ook in de laatste partij hield hij z'n hoofd koel en werd daardoor ongedeeld kampioen. De tweede tot en met de vierde prijs werd gedeeld door het trio Bart Davids, Erik Hoeksema en Grigori Kodentsov.

Ook in de B-groep lieten de favorieten steekjes vallen in de toernooistart. Na drie ronden waren stonden Cor van Werff, Leon Steijvers en Frank van der Werff ongeslagen op kop. Omdat Cor een bye had in ronde vier en Frank niet verder kwam dan remise kwam Leon met 4 uit 4 ongedeeld aan de leiding. De vijfde ronde kon Leon Steijvers het niet bolwerken tegen Albert Platje, die daardoor samen met Cor van der Werff op kop kwam. Dit tweetal remiseerde vervolgens in de laatste ronde, waardoor de Groninger Marcel Pauw langszij kon komen en ongedeeld eerste werd. Sybrand Houtsma werd vierde met evenveel punten als ratingprijs winnaars Jan Boer en Sebastiaan Visser.

De ratingprijs tot 1450 werd met overmacht gewonnen door de jeugdige Jorden van Foreest, die het viertal Frederiek Klopstra, Sybren Westra, Michiel Meeuwsen en Marton Bax voorbleef.

Schaakclub Assen speler Maarten Dijkstra won de extra prijs die in het leven was geroepen voor de beste Helena speler. Maarten scoorde 4 fraaie punten in de A groep.

Warenhuis Vanderveen
Nederlandse Aardolie Maatschappij