Assen 2 boekt eerste KNSB-zege ten koste van Mid-Fryslân

Verslag: Martin

Tot nu toe zat het Assen 2 niet bepaald mee in het allereerste KNSB-seizoen, al moet gezegd dat de eerste twee tegenstanders (Philidor 1847 2 en de Spassky's) meteen de sterkste twee van de klasse waren. In de derde ronde kregen we daarentegen Mid-Fryslân, de op papier zwakste ploeg, op bezoek. Een heus vierpuntenduel dus, want de verliezer zou het wel eens zwaar kunnen krijgen in de strijd tegen degradatie…

Helaas begonnen we met een tegenvaller, want Gertjan deed op bord 1 rond zet 15 zomaar een pion plus kwaliteit in de aanbieding, en hoewel hij de strijd nog tot na 15:00 wist te rekken was dat al relatief snel een onbegonnen zaak. Werk aan de winkel dus voor de overige borden!

Drie remises volgden, op de borden 2, 3 en 4. Paul (2) en Sjoerd (4) deden dat volgens mij in betere stelling, maar Sybrand (3) had er een geweldige schwindel voor nodig: in verloren stelling wist hij met een torenoffer eeuwig schaak te forceren.
Sjoerd schrijft zelf over zijn partij: “Ik kwam niet lekker uit de opening tegen Peter Koning. In het middenspel dacht ik in onderstaande stand een pion te winnen.

Wit: Kg1, De2, Ta1, Tf1, Lc1, Pc2, Pe3, pi a4, b2, c3, f2, g2, h2; Zwart: Kg8, De6, Td8, Tf8, Lc5, Pc6, Pe4, pi a6, b5, e5, f5, g7, h7

Sjoerd Homminga - Peter Koning na 23… f5

Er volgde 24. axb5 axb5 25. Dxb5 f4 26. Dc4 Dxc4 27. Pxc4

Wit: Kg1, Ta1, Tf1, Lc1, Pc2, Pc4, pi b2, c3, f2, g2, h2; Zwart: Kg8, Td8, Tf8, Lc5, Pc6, Pe4, pi e5, f4, g7, h7

Hier kwam Peter met 27… Pxf2 en na 28. b4 Ph3+ 29. Kh1 Pf2+ 30. Kg1 Ph3+ 31. Kh1 Pf2+ en dus remise”

Aan René was vervolgens de eer om de gelijkmaker op het bord te zetten, en hij deed dat op bord 6 met een zeer strakke pot. Al snel was hij de baas over het hele bord, bracht zijn pionnen op de damevleugel naar voren, en toen zijn tegenstander iets actiefs dacht te kunnen doen viel de beslissende klap op de andere kant van het bord. Prachtig gespeeld René, het is je van harte gegund!

Ben bracht ons op voorsprong, maar het ging niet bepaald van een leien dakje: een optisch voordeel verzandde in een gelijke stelling, en zijn tegenstander had zelfs het lef ergens een remiseaanbod te doen… Gelukkig beging hij in het eindspel een paar kleine onnauwkeurigheden, waardoor Ben zijn toren opeens over de onderste rij naar de zwarte koningsvleugel kon dirigeren en een pion op kon peuzelen. Het overgebleven pionneneindspel bleek op tempo gewonnen, en dus alsnog een vol punt voor de teamleider!

Kenneth stelde de matchpunten veilig; hij kreeg opeens een kwaliteit cadeau en gaf die op een goed moment terug om een makkelijk gewonnen toreneindspel af te dwingen. Lekker gespeeld!

Toen was het inmiddels 17:00, en terwijl enkele teamgenoten alvast richting Groningen gingen om de afterparty voor te bereiden, zat ikzelf op bord 5 me nog blind te staren op deze stelling:

Wit: Ke5, Ta1, Lc4, pi b4, c5, h2; Zwart: Kf8, Td8, Lb7, pi a6, e3, g6, h6

Stelling na 49. Ta1

Eerder in de partij had ik twee pionnen gewonnen, maar vervolgens moest ik alle zeilen bijzetten om niet op de damevleugel onder de voet gelopen te worden. Dit alles leidde tot de diagramstelling: ik heb een pion teruggegeven, maar zelf ook een gevaarlijke jongen op e3 staan. Die blijkt van levensbelang! 49… e2! Na een kwartier nadenken gespeeld: wit moet minimaal een stuk inleveren om de pion te stoppen. 50. Te1 Wit kon ook meteen zijn loper offeren met 50. Lxe2 Te8+ en dan met 51. Kd6 zijn pionnen ondersteunen, maar na 51… Txe2 52. Kc7 Te7+ ben ik net op tijd om de boel bij elkaar te houden. 50… Lf3! De crux: ik doe vrijwillig afstand van mijn a-pion, maar win nu een volle toren! 51. Lxa6 Ligt voor de hand, maar de computer geeft de voorkeur aan 51. c6! Lxc6 52. Txe2 en er is niets aan de hand. 51… Td1 52. Txe2 Lxe2 53. Lxe2 Te1 Dit had ik voor ogen toen ik 49… e2 speelde: ik een toren, hij twee pionnen op de damevleugel. 54. Kd6 Txe2 55. c6 Td2+! Een belangrijk schaakje, want ik kan niet toestaan dat wit zomaar c6-c7 kan spelen.

Wit: Ke5, Ta1, Lc4, pi b4, c5, h2; Zwart: Kf8, Td8, Lb7, pi a6, e3, g6, h6

Stelling na 55… Td2+

Wit heeft nu vier legale zetten, waarvan we 56. Ke5?? meteen kunnen afkeuren omdat de zwarte koning dan makkelijk bij de witte pionnen kan komen. De keuze is dus tussen c5, c7 en e6: naar welk veld moet de witte koning? 56. Kc5?? Achteraf met de computer erbij is het makkelijk praten, maar wit maakt nu de beslissende fout. 56. Kc7?? is uiteraard ook niet goed wegens 56… Tb2, maar 56. Ke6 is verrassend genoeg remise! Na 56… Ke8 57. c7 kan ik niet op tijd met mijn koning bij de witte c-pion komen, want de witte koning blijft gewoon tussen d6 en e6 pendelen. Na de partijzet kan ik wel met mijn koning naderen: 56… Ke7 57. Kb6 Kd6 en na een minuutje of 2 denken deed mijn tegenstander zijn notatieboekje dicht en feliciteerde me met de overwinning.

5½ - 2½ winst, maar niet zonder geluk! Soms moet je dat afdwingen, zullen we maar zeggen. Laten we zorgen dat het niet bij deze overwinning blijft!

Uitslagen ronde 3 (KNSB)