Hier kunt u het programma KEIZER 6.1 gratis downloaden

Het programma Sevilla voor Windows is gratis te downloaden op http://www.jbfsoftware.com. U moet een (gratis) licentie aanmaken om alle mogelijkheden te kunnen gebruiken.

TIP: U kunt het Nederlands in Sevilla als volgt instellen:

• Ga naar het menu Tools -> Preferences;
  • Kies het tabblad Language;
  • Kies in het eerste tekstvak het bestand nederlands.lang (staat in dezelfde directory als het programma zelf);
  • Kies in het tweede tekstvak het bestand nederlands.hint.
Vanaf nu worden alle teksten én rapporten (uitslagen, ranglijsten) in het Nederlands gegeven. Een basiscursus Sevilla is hier te vinden.

Het Keizersysteem

Het competitiesysteem, waar de schaakclub Assen mee werkt, is sinds een aantal jaren het keizersysteem. Dit systeem is voor een niet-ingewijde zeer moeilijk te volgen. Keizer is soms ondoorgrondelijk. Om eenieder toch mee te laten genieten van de ondoorgrondelijkheid van Keizer zet ik de regels aan de hand van de ranglijst op een rij.

De ranglijst vertoont een veertiental kolommen.

• Kolom 1 = de plaats op de ranglijst.
  • Kolom 2 = naam deelnemer.
  • Kolom 3 = puntenaantal.
  • Kolom 4 = waardepunten.
  • Kolom 5 = aantal gespeelde wedstrijden.
  • Kolom 6 = aantal gewonnen wedstrijden.
  • Kolom 7 = aantal remises.
  • Kolom 8 = aantal verloren partijen.
  • Kolom 9 = scoringspercentage.
  • Kolom 10 = som van de kleur waarmee speler gespeeld heeft.
    -2 betekent 2 keer vaker met zwart.
    +2 betekent 2 keer vaker met wit.
    0 betekent evenveel met zwart als met wit.
  • Kolom 11 = afwezig voor club.
  • Kolom 12 = aantal keren oneven.
    In principe mag iedere speler 1 keer per seizoen oneven zijn. Principes zijn er om wel eens van af te wijken.
  • Kolom 13 = aantal keren niet geweest, kan oplopen tot maximaal 10 keer.
  • Kolom 14 = afwezig

Om clubkampioen te worden moet men zorgen om de meeste punten te vergaren in kolom 3. Hoe is dit te beïnvloeden?

Winst
Bij winst krijgt de speler de waardepunten van zijn tegenstander. Waardepunten (kolom 4) van tegenstander bij eigen puntenaantal (kolom 3) optellen.
Remise
Bij remise krijgt de speler de helft van de waardepunten van de tegenstander. De helft van de waardepunten (kolom 4) van de tegenstander bij eigen puntenaantal (kolom 3).
Verlies
0,0
Extern
2/3 van eigen waardepunten (kolom 4) bij eigen puntenaantal (kolom 3) optellen.
Oneven
Zie extern. Zichtbaar onder kolom 13
Afwezig
1/3 van eigen waardepunten (Kolom 4) bij eigen puntenaantal (kolom 3) optellen, dit is zichtbaar onder kolom 14. Dit kan maximaal 15 keer plaatsvinden, hierna krijgt men geen punten meer en dit is zichtbaar onder kolom 16.

ALS HET TOT DUSVER DUIDELIJK IS, KUN JE VERDER LEZEN. ZO NIET, DAN VOORZIE IK PROBLEMEN. LEES VOORGAANDE NOG EENS.

Nu komt het geheim van Keizer, want het bovenstaande is over het algemeen nog te volgen, maar de herberekening is voor velen het ondoorgrondelijke. Wanneer een speler heeft gewonnen of verloren of remise gespeeld zal hij/zij van plaats veranderen en daardoor een ander aantal waardepunten krijgen. Het aantal waardepunten is aan de ranglijstplaats ge-bonden. Nummer 1 heeft 100 waardepunten, nummer 2 heeft er 99 etc. Een winst partij in het begin van het seizoen kan betekenen dat de speler 10 plaatsen of meer stijgt, met verlies het omgekeerde, dus dalen. Later in het seizoen geven winst of verlies vaak een niet meer dan 2 of 3 plaatsen hogere of lagere stand te zien en soms zelfs geen verschuiving, als je pech hebt.

Een plaats stijgen of dalen (kolom 1) geeft voor de betreffende speler een andere waardecijfer (kolom 4) 1 punt meer of minder per plaats en tevens zal ook het puntenaantal (kolom 3) wijzigen. Een externe partij of een oneven partij is namelijk 2/3 van eigen waardepunten waard, een plaats (kolom 1) stijgen of dalen geeft een ander waardecijfer (kolom 4) dus ook een andere 2/3 van eigen waardecijfer. B.v. men heeft 60 waardepunten en 3 keer extern gespeeld en men is 1 keer oneven geweest, dat geeft een puntenaantal van 4x2/3x60= 160 punten. Men zakt 3 plaatsen op de ranglijst, dan is het punten aantal 4x2/3x57=152 punten.

Een winst partij levert de waardepunten (kolom 4) van de tegenstander op. Wanneer deze tegenstander op de 10e plaats staat, is de winstpartij 91 punten waard, indien de tegenstander zakt naar de 15e plaats is de winstpartij nog maar 86 punten waard. Zo kan het dus gebeuren als men heeft verloren, men minder punten heeft dan de vorige week. Want iedere week vindt er een herberekening plaats en wordt de waarde van een partij opnieuw bepaald en alle partijen bij elkaar opgeteld. Dit is computerwerk, ik heb hier geen invloed op en kan de zaak dus niet besodemieteren, zoals sommigen wel eens denken.

Terug naar Interne Competitie