Interne competitie

Corona-protocol voor de clubavonden van sc Assen

Het competitiesysteem waar Schaakclub Assen mee werkt is het laddersysteem.
Wie aan het eind van het seizoen de meeste punten in de interne competitie heeft behaald, wordt clubkampioen van Schaakclub Assen.
Op de eerste clubavond na Oud en Nieuw vindt het snelschaakkampioenschap plaats (speeltempo: 5 minuten p.p.p.p.). En viermaal per jaar is er Rapidschaak (speeltempo: 25 minuten p.p.p.p.), gewoonlijk op de laatste vier clubavonden van het seizoen.
In de interne competitie zijn er ook ranglijsten per groep. Iedereen speelt tegen iedereen, maar er is een ranglijst van de A-groep en een ranglijst van de B-groep, die aan het begin van het seizoen bepaald wordt op basis van de KNSB-rating.

Het speeltempo van de interne competitie is: 1 uur en 20 minuten voor de gehele partij, met een bonus van 30 seconden per zet. Noteren is hierdoor de gehele partij verplicht, ook bij minder dan 5 minuten bedenktijd. Jeugdspelers tot en met categorie B hebben het recht om in plaats hiervan met een aangepast speeltempo van 1 uur per persoon per partij te spelen, zonder bonustijd.
Aanmelden voor de interne competitie kan tot uiterlijk 19:50 op de clubavond. Dit kan aan de zaal, of telefonisch of via WhatsApp bij de interne competitieleider (06-45946158, WhatsApp heeft voorkeur).

Met ingang van het seizoen 2020-2021 kunnen leden ervoor kiezen om hun partijen in de interne competitie te laten verwerken voor de KNSB-rating. Wil je hiervan gebruik maken, geef dit dan door aan de interne competitieleider.

Interne competitie 2023-2024 – uitslagen en stand

Het laddersysteem werkt als volgt:

• Bij aanvang van de competitie ontvangt iedere speler 50 punten
    • Per ronde ontvangt een speler:
      • 5 punten bij winst
      • 4 punten bij afwezigheid voor club of oneven
      • 3 punten bij remise of bij ‘afwezig voor club andere dag’
      • 2 punten bij afwezigheid; maximaal tien keer
      • 1 punt bij verlies
      • 0 punten bij afwezigheid; na de tiende keer
    • Een speler die gedurende het seizoen instroomt volgt met terugwerkende kracht dezelfde systematiek. Het maximum van 10 maal 2 punten bij afwezigheid gaat in op het moment dat de speler instroomt. De ronden daarvoor ontvangt hij 2 punten per gemiste ronde.
    • De indeling per ronde vindt plaats volgens het Keizer systeem.
    • Het seizoen wordt verdeeld in 4 perioden van 8 of 9 competitieronden. In dezelfde periode kun je slechts één keer tegen dezelfde speler spelen.
    • Per periode is er een periodekampioen, dit is de speler die in de periode de meeste punten heeft verdiend. Een speler die al een periode heeft gewonnen, doet niet meer mee voor het periodekampioenschap in de volgende perioden.