Nederlandse Jeugdkampioenschappen

De KNSB organiseert jaarlijks een viertal toernooien waarin wordt gespeeld om de Nederlandse jeugdkampioenschappen:

• Het NJSK (NK ABC), in de meivakantie (2024: 27 april t/m 3 mei). Dit toernooi wisselt ongeveer iedere drie jaar van locatie. De A- en de B-meisjes spelen een gesloten achtkamp, de overige groepen worden Zwitsers ingedeeld. In 2024 vindt dit toernooi plaats in Groningen.
    Van 2017 t/m 2019 vond het NK ABC plaats in Assen; Hotel Van der Valk was de speellocatie.
  • Het NK D, in het pinksterweekeinde in Rijswijk (2024: 9 t/m 11 mei). Hier wordt in twee groepen gespeeld: een algemene groep van 50 deelnemers, en een meisjesgroep van 30 deelneemsters.
  • Het NK E, in het paasweekeinde in Waalwijk (2024: 29 en 30 maart). Dit toernooi wordt sinds 2005 georganiseerd; daarvoor maakte het NK E deel uit van de Nationale Pupillendag. Ook hier wordt in twee groepen gespeeld: een algemene groep van ongeveer 40 deelnemers, en een meisjesgroep van ongeveer 20 deelneemsters.
  • De Nationale Pupillendag (NK FGH), in juni. Tot 2015 vond dit toernooi plaats in Roosendaal, sindsdien wisselt het toernooi regelmatig van locatie. Per leeftijdscategorie wordt hier in één groep gespeeld.

Vanwege de coronapandemie moesten de verschillende kampioenschappen in 2020 uitgesteld of zelfs helemaal afgelast worden:

• Het NK ABC zou van 25 april t/m 1 mei in Almelo worden gespeeld, maar kon niet doorgaan omdat er geen vervangende datums waren.
  • Het NK D zou van 21 t/m 23 mei worden gespeeld, maar werd uitgesteld naar 24 en 25 oktober; verder werd het toernooi éénmalig naar Doetinchem verplaatst. Vanwege het opnieuw oplopende aantal besmettingen en de daardoor aangescherpte regels moest het toernooi uiteindelijk definitief worden afgelast.
  • Het NK E werd van 10 en 11 april uitgesteld naar 5 en 6 september.
  • De Nationale Pupillendag, die in Maastricht zou worden gespeeld, is ook uitgesteld van 20 juni; een nieuwe datum is nog niet bekend.

Voor iedere categorie werd verder op de oorspronkelijke datum een online kampioenschap georganiseerd.

Plaatsing

Voor de kampioenschappen in de categorieën A, B, en C-meisjes worden sinds het seizoen 2017-2018 vier kwalificatietoernooien georganiseerd. In het seizoen 2023-2024 vinden deze toernooien plaats op deze datums:

• 18 en 19 november 2023 (Apeldoorn)
  • 5 en 6 januari 2024 (Gouda)
  • 10 en 11 februari 2024 (Groningen)
  • 9 en 10 maart 2023 (Utrecht)

Aanmelden voor deze toernooien kan op deze pagina (website KNSB).
Voor de overige kampioenschappen kun je je plaatsen via de Persoonlijke JeugdKampioenschappen (PJK) van de NOSBO. In het seizoen 2023-2024 vinden deze kampioenschappen plaats op deze datums:

• 13 januari 2024: D-categorie
  • 4 februari 2023: E-categorie
  • 10 en 11 februari 2024: A-, B- en C-categorie, gezamenlijk met het NK-kwalificatietoernooi dat op deze datums gespeeld wordt
  • 21 april 2024: F-, G- en H-categorie

Aanmelden voor deze toernooien kan via de website van de NOSBO.

Historische prestaties

Eén lid van Schaakclub Assen is erin geslaagd een Nederlands jeugdkampioenschap te veroveren: in 2014 werd Lyne Bruggink met de maximale score van 7 uit 7 Nederlands kampioen in de G-categorie, na een jaar eerder al derde meisje te zijn geworden bij de H-tjes.
Diverse (voormalige) leden van Schaakclub Assen wisten daarnaast top-vijf-klasseringen te behalen op de verschillende NK’s:

• Silvia van der Werff eindigde in 2008 als tweede bij de E-meisjes, en plaatste zich daarmee ook voor het Europees Kampioenschap in deze categorie.
  • Tycho Bruggink eindigde in 2012 als gedeeld derde in de F-categorie; op weerstandspunten kreeg hij de vijfde prijs. Een jaar later wist hij zich als tweede Assenaar voor het EK te plaatsen; hij eindigde zelfs op de gedeelde eerste plaats, maar verloor de barrage. In 2017 behaalde Tycho nogmaals een podiumplaats, door derde te worden in de C-categorie.
  • Ivo Maris kwam ook twee keer op het podium: in 2014 werd hij derde in de A-categorie, een jaar later eindigde hij zelfs nog een plaats hoger.
  • Léon Niemeijer wist in 2019 in de D-categorie als 18e geplaatst een vierde plaats te behalen, wat hem een uitnodiging voor de Glorney Cup opleverde.

Zie hier voor een overzicht van deelnemers van Schaakclub Assen aan de verschillende NK’s.