Verslag extern jaar 2005-2006 Assen 2

Het was op het nippertje en op zijn Italiaans/Duits in de laatste minuut afgemaakt. Dinsdag 9 mei 2006 is de laatste ronde gespeeld waarbij Schaakclub Groningen de gezamenlijke ronde van 1B verzorgde. In alle voorgaande rondes waren er slechts 3 punten verzameld waardoor we op de 7e plek, een degradatieplek, waren beland. Wel was er licht voor ons er moest gespeeld worden tegen de nummer laatst ( Unitas 6 ) die nog met lege handen stond en waren gedegradeerd. Unitas 6 was daarom al wat gedemotiveerd hoopten wij.

Lewenborg 2 en Groningen 6 waren de teams om in te halen. Beiden hadden een wedstrijdpunt meer. Lewenborg 2 was door ons nog verslagen met 4,5 – 3,5. Punten die we hard nodig hadden. Groningen 6 hadden we jammerlijk verloren met 3-5. Omdat we nog gelijk hadden gespeeld tegen onze vrienden bij Dwingeloo was de achterstand nog te overbruggen. Goed nieuws voor ons in de laatste ronde was dat Groningen tegen de nummer 2 ( Haren 3) moest en Lewenborg tegen de nummer 3 (Hoogeveen).

De laatste ronde was dus alles of niets. Als we verloren waren we zo en zo gedegradeerd. Zelfs aan een gelijkspel hadden we niet heel veel omdat we dan alleen maar gelijk stonden met beide andere teams die nog moesten spelen. We hadden 2 invallers bij ons,Jacob Dijkstra en Johan van Dijk, helaas zag ik Jacob niet zijn sterkste partij spelen. Hij kwam vroeg in de partij onder hevige druk en moest materiaal geven. Ook Johan zat onder druk.

In de achterhoede was het gevecht dus in volle hevigheid losgebarsten. De borden 1 t/m 4, met Pieter Tromp, Elmar Hommes, Cor vd Werff en Mark Jager wisten wat ons te doen stond. Ik zag verbeten hoofden, sommige rood aangelopen. Maar dit kon ook door de hitte in de zaal zijn geweest. Wel zag ik bij Elmar langzaamaan het hoofd hangen. Eerst moest hij een kwaliteit geven waarna de stelling open kwam te staan waardoor hij nog wanhopig naar remisebeelden probeerde te schaken. Achter mij hoorde ik dat er een partij was afgelopen. Jacob lag er af. 0-1. Spoedig volgde een hand van Elmar. 0-2.

Snel een rondje bij de borden. Met strenge blikken en gebalde vuisten probeerde ik het team zijn hakken in de grond te laten zetten. Ik zag Pieter als volleerd meester zijn partij beheersen. Met eerst 2 stukken voor Toren en pion. Dat ging dus goed. Cor zag ik een slechte loper hebben maar een dijk van een centrum. Zijn tegenstander moest daar maar eerst uitkomen. Mijn eigen tegenstander wist niet voldoende theorie op te brengen voor een zij variant van de siciliaan. Taimanov. Met een centrum pion meer maar met een gedrukte stelling moest ik zorgen dat mijn stukken weer gingen meedoen. Ben had zijn tegenstander klem en kon een aanval lanceren wanneer hij maar wou. Alleen de stukken nog even goed zetten. Johan stond minder en ik kon alleen nog hopen dat daar remise uit kwam. Maar het zag er niet goed uit. Erik vd Haar stond goed. Zijn tegenstander wou niet schaken en Erik wist daar wel raad mee.

Met 5 redelijke borden voor ons zat er nog een kans in om de strijd in ons voordeel om te buigen. De achtervolging werd ingezet. Volgens mij was Ben als eerste klaar. Ruim de tijd om zijn aanval op te zetten had hij de ideale combinatie gevonden. Toen de tegenstander opgaf was dat net het moment volgens mij dat de tegenstander nog een tegenzet had. De combinatie niet nauwkeurig maar het resultaat wel. 1-2. Daarna kon Pieter ook een punt bijschrijven. Hij won nog een kwaliteit en stond daarmee een stuk voor. 2-2.

Gelijke stand. Naast mij zag ik de stelling van de tegenstander van Cor aan stukken geslagen worden. Volgens Cor zijn eigen schuld. De tegenstander zag hevig materiaal verlies en gaf op 3-2. Mijn eigen stelling zag er steeds beter uit. Mijn stukken werden actief opgesteld en met over en weer schijnoffers kwam ik onder de druk vandaan. Door niet in te gaan op een offer verloor ik het plus pion. Hier stond tegenover dat ik een actievere stelling had en nu was het mijn beurt om aan te vallen. Na tien zetten druk zetten en offeren stond ik gewonnen en mijn tegenstander gaf op. 4-2. Alleen Erik en Johan waren nog bezig. Johan hield nog steeds stand ondanks een achterstand in het eindspel. Erik stond gewonnen en ging een extra dame halen. Erik wou verder op stap met de twee dames maar de tegenstander had er genoeg van. 5-2. Gewonnen en de degradatie was afgewend. Johan hield als laatste stand maar het mocht niet baten. Hij verloor 5-3.

Met enige trots ben ik zelf topscorer geworden van Assen 2 met 5 uit 9. Maar ik zat dan ook op een bord gemiddelde van 3,4. Pieter Tromp is voor mij de ware topper binnen Assen 2 geworden. Met 4,5 uit 8 op het eerste bord is dit een uitstekende prestatie.

Assen 2 spelers, bedankt.

Assen 2 bestond uit, in willekeurige volgorde.

• Mark Jager (captain)
  • Pieter Tromp