Revanche!

Geen reacties op Revanche!

Verslag: Pieter

Een jaar of 8 geleden speelden we onze eerste KNSB-wedstrijd, uit tegen Emanuel Lasker. Ikzelf had hoge verwachtingen, hoopte op nog een kampioenschap maar kwam bedrogen uit. Al na 3 uur spelen stonden we met een 6-2 nederlaag weer buiten. Lasker promoveerde, wij enkele jaren daarna ook, maar we zijn elkaar nooit meer tegengekomen. Er was dus nooit gelegenheid voor een goede revanchewedstrijd.

Tot gisteravond.

De avond begon met een hapje eten, teambespreking en vervolgens kwam de rit naar Friesland. Klein uurtje onderweg en je bent er.
We speelden in St.Annaparochie, in een schitterend café (’t Wapen van het Bildt). Aanrader! De sfeer is er ouderwets gezellig, het lijkt wel of de tijd er heeft stilgestaan. Aantal Friezen aan de bar, café blauw van de rook, posters van lang vervlogen tijden aan de muur, biljart- en dartclub ook aanwezig. Aan het eind van de avond druppelde ook de Annaparochiaanse jeugd nog binnen. Al met al: fantastisch!
Ook de barman verdient grote complimenten, afrekenbonnetjes vergeten is geen probleem (“Doe maar 6 euro, is wel goed”)

Dan de partijen. Wij lootten zwart op de oneven borden:

Als eerste was Maarten klaar, op bord 3 tegen Rienk Sijbesma. Maarten leek gelijk uit de opening te komen en wat druk te ontwikkelen, maar het leek lastig om erdoorheen te komen. Uiteindelijk ruilde zijn tegenstander een pion, waardoor Maartens stukken tot leven kwamen in (ongeveer) de volgende stelling, met wit aan zet:

Een uurtje later was ikzelf klaar, tegen Tjalling Wiersma op bord 2. Ik speelde een wat bijzondere opening, waarin we beiden niet de beste keuzes hebben gemaakt. Ik wist wat druk te ontwikkelen, en kwam in de volgende stelling terecht, met wit aan zet:

Frank op bord 4 had het zwaar tegen Jan Hibma. Hij kwam niet lekker uit de opening, moest verdedigen en had een vrij afzijdige loper op b6. Zwart wist uiteindelijk door Franks verdediging heen te breken en te winnen. Ik was zelf aan het analyseren dus hier heb ik weinig van meegekregen.

Tot slot was Geon bezig tegen Sikko Ros. Het werd een interessante partij, snelle afwikkeling naar een eindspel met aan beide kanten een toren, loper en paard en wat pionnen, wat redelijk in evenwicht leek (wit had de betere structuur, Geon wat actievere stukken). Uiteindelijk werden er stukken geruild, en bleef een toreneindspel over, met Geon een pion minder (5 tegen 4). Ook hier heb ik niets van meegekregen, maar Geon hield het knap remise en was dus matchwinner! 2.5-1.5 en door naar ronde 3.

Op de terugweg nog wat gefilosofeerd over de mogelijke tegenstanders. Al zeker van deze ronde zijn (naast ons) Wageningen, Philidor, Lonneker en SISSA, de overige deelnemers komen uit de wedstrijden Max Euwe-Almelo, Spassky’s-Zevenaar en MSV-Almere. Hopen op een thuiswedstrijd!

Emanuel Lasker     2110 - Assen                 2049 1½ - 2½
1. Sikko Ros        w 2194 - Geon Knol           z 2088 ½  - ½