Asser jeugd in Leiderdorp, Rotterdam en Roden

Een druk weekeinde voor onze jeugdspelers: maar liefst drie belangrijke evenementen stonden op het programma. Allereerst werd in Leiderdorp de halve finale van het NK Basisscholen gespeeld, waar De Kloostertuin, met Abedin, Jiske en Timo in het team, zich net niet wist te plaatsen voor de finale. Hoe dat ging, is hier te lezen.

Ten tweede was er in Rotterdam een splinternieuw toernooi: het BASAMRO-toernooi, waar vier sterke jeugdteams het tegen elkaar opnamen. In Team Groningen speelden Ivo en Frank op bord 1 en 2; beiden haalden precies 50%, het team (verder bestaand uit Rowan van Dijk, Lisanne Waardenburg, Adrian Kuiper, Raymon Oord, Eelke de Boer en Jonas Hilwerda; de laatste twee werden teamtopscorer met 2 punten) verloor helaas alle drie de wedstrijden en eindigde daardoor als laatste. Alles over dit toernooi is hier te vinden.

Tenslotte was er ook nog een toernooi in de naaste omgeving: het Grand-Prix-toernooi van de schaakclubs Leek en Roden, dat plaatsvond in een basisschool in Roden. Vijf clubleden en één clublid-in-wording deden daar mee en deden het uitstekend!

In de A-groep waren Tycho en Jesper als eerste en derde geplaatst, en zij eindigden allebei inderdaad op het podium. Sterker nog: ze eindigden als eerste en tweede, en verrassend was het Jesper die het bovenste plekje in beslag nam! Na een nederlaag in de eerste ronde tegen Feline Waardenburg (die met 3 uit 3 begon, maar haar laatste twee partijen verloor en daardoor nog naast het podium greep) won hij vier partijen op rij en eindigde daardoor een half punt boven Tycho en Leonard in ’t Veen. Tycho en Leonard hadden onderling remise gespeeld, beiden van Jesper verloren en de rest gewonnen, waardoor een beslissingsvluggertje (Leonard wit en 6 minuten, Tycho zwart en 5 minuten; bij remise wint zwart) uitkomst moest brengen, en dat werd door Tycho redelijk overtuigend in zijn voordeel beslist. Schaakclub Assen dus eerste en tweede, wat een succes! Nogmaals van harte gefeliciteerd jongelui!

In de B-groep begon Vincent met 3 uit 3 en had toen nog één partij te gaan, omdat van de zes spelers er twee waren afgehaakt. Bij winst zou Vincent de groep winnen, maar helaas: Gerbrich Kroon bleek te sterk, en omdat zij haar laatste partij ook wist te winnen werd ze op onderling resultaat groepswinnaar. Maar goed, tweede is ook lang niet gek! Ook Tristan viel in de prijzen: hij behaalde in groep D 4,5 uit 7 en dat was goed voor de derde plaats, maar hij wist wel van de nummers 1 en 2 te winnen, knap werk! Een eervolle vermelding is er nog voor Lyne: zij eindigde in groep E op de gedeelde derde plaats, maar viel op onderling resultaat buiten het podium. Jammer! Als laatste zat er voor Brian niet meer in dan een gedeelde vijfde plaats in groep C (waar klassementsleidster Marrit Adema haar koppositie weer verstevigde). Volgende keer beter!

De resultaten van dit toernooi zullen in de komende dagen wel op de NOSBO-site worden geplaatst; foto’s zijn te vinden op onze Facebook-pagina.