Assen 2 ontsnapt bij Staunton 3

Geen reacties op Assen 2 ontsnapt bij Staunton 3

Verslag: Sybrand

Staunton 3 is voor Assen 2 een lastige tegenstander. Twee jaar geleden gingen we er in de eerste ronde af, vorig jaar speelden we in de laatste ronde in de gemeenschappelijke slotronde in de Dukdalf in Veendam tegen Staunton 3. Staunton kon toen geen volledig team op de been brengen, maar we wonnen echter met de hakken over de sloot. Dit jaar mochten we naar Groningen afreizen op een doordeweekse dag. Voor Assen 2 een serieuze aderlating van de resources, aangezien de schoolgaande jeugd door de week liever niet na twaalven thuis komt. Silvia, Kenneth, Gertjan en Gerbert konden niet meedoen, dus na veel bellen hadden we een team compleet. Op het laatste moment viel echter een speler uit, en na wederom ongeveer de hele club gebeld te hebben was Gerbert toch bereid mee te gaan. Gerbert bleek aan het eind van de avond onze troef-boer!
Maar wat zou het toch mooi zijn als ook de NOSBO op zatermiddag de onderbondwedstrijden zou gaan spelen. Maar goed, dat is nu eenmaal niet zo. Tijd voor een commercial break dan maar: tot die tijd kunnen we op de KNSB-zaterdagen meedoen in de Postillion Haren Challenger!

Om 9 uur kwam het bericht, dat Wout op bord 2 met zwart remise had gespeeld in 17 zetten tegen Poppe Dijkhuis. Ik heb niet gezien hoe dit is gegaan, maar ik vermoed herhaling van zetten, aangezien Wout altijd eerst vraagt of hij mag aannemen en dit keer niet langs is geweest. Ook kennen we Wout als iemand die een partij uitmelkt tot het einde. Enfin, de eerste vrede getekend. (0,5-0,5)

En kwartier later kwam Cor – bord 6 – melden, dat hij een remise aanbod had gehad van Jan Hollander. Hij stond toen in iets mindere stelling, had net een aantal complicaties overwonnen, dus de vrede maar tekenen. Een mooi resultaat Cor, mooie invalbeurt in zijn oude team (1-1).

Ben speelde op het laatste bord met zwart tegen Michiel Meeuwsen. Van Michiel had hij al eens verloren, en de partij had nogal wat gooi en smijtwerk. Uiteindelijk kwam Ben er met een pionnetje meer uit, toch moeilijk toreneindspel, maar Ben wist zijn surpluspion om 10 uur om te zetten in winst (1-2)

Rieks speelde op het vierde bord als ik me niet vergis tegen een morra van Jeroen Groot, en kwam goed uit de opening. Ergens ging het mis en raakte hij een kwaliteit kwijt, maar Rieks verdedigde zich taai, en het leek nog kansen te bevatten, maar uiteindelijk moest Rieks de vlag strijken (2-2).

Sybrand speelde op het vijfde bord een evenwichtige partij tegen de nestor van Staunton 3, Hans van Steenis. Langzaam maar zeker kwam het voordeel, en uiteindelijk de winst (2-3)

Sjoerd, Gerbert en Jan speelden dus als laatste drie. Jan had met wit op bord 3 een pluspion vanuit de opening, maar wist deze niet te behouden, en kwam in een eindspel van T+P tegen T+L en elk 5 pionnen iets minder te staan. Een remiseaanbod werd na overleg met de teamleider geaccepteerd (2,5-3,5).

Sjoerd kwam prachtig uit de opening. De tegenstander had zijn torens niet verbonden, zijn loper keek tegen de eigen pionnen aan, dus kortom, de zon scheen aan ons eerste bord. Echter wist zijn tegenstander zich los te wurmen, en uiteindelijk een Toren + pionneneindspel te bereiken dat voor hem gewonnen was (3,5-3,5).

Zo speelde om 11 uur alleen Gerbert nog, met zwart gegen Jeljer Dijkstra. Vooraf hadden we nog afgesproken, dat als een automobilist klaar was en Gerbert ook, deze naar huis zou worden gebracht. Dit plan ging dus in rook op. Gerbert stond 2 pionnen achter, maar had een mooie combinatie waardoor hij een stuk zou winnen. In de afwikkeling echter miste Gerbert de beste voortzetting, en door een onvoorziene matdreiging achter de paaltjes kon zijn tegenstander de dreigingen van Gerbert parreren. Iedereen was overtuigd van het naderende verlies van Assen 2, maar Gerbert vond een ongelofelijke ontsnapping die letterlijk niemand van de omstanders nog had verwacht (3,5-4,5). Zie hier wat gebeurde:

De stelling na de miraculeuze ontsnapping:

De winst werd daarmee binnengesleept, en daarmee een – zij het moeizame – overwinning van Assen 2.

de uitslagen:

Staunton 3        1691 - Assen 2           1750 3½ - 4½