Grand Prix Schaakstad: wie is nu derde geworden?

Naast het Schaakfestival wordt traditioneel ook een Grand-Prix-toernooi georganiseerd, en ditmaal was dat op de derde speeldag van het grote toernooi, 23 december dus. Doordat ik ditmaal meedeed aan het Compacttoernooi, kon ik nu dus mooi volgen hoe de negen Assenaren (zes clubleden en drie NotaBene-leerlingen) het ervan af brachten!

Abedin en Jesper deden mee in de sterk bezette A-groep. Daarin waren de krachtsverschillen onverwacht klein; maar liefst vier spelers bleken met 2 uit 5 op de gedeelde derde plaats te zijn geëindigd! Volgens de organisatie was Abedin degene die de prijs ook mocht ontvangen, maar… toen ik thuis de kruistabel (die keurig op de website van het Schaakfestival was gezet) nog eens checkte om te kijken waar Jesper dan precies was geëindigd, zag ik tot mijn verbazing dat er een grove fout was gemaakt! Kijk maar eens naar de tabel (overgenomen van de NOSBO-site):

Sc SB    NJR   Rc  TPR  W-We 1 2 3 4 5 6
GROEP A
1. Haan,de G.(Gyan)        4  8.00 1163 1236 1476 +2.00 X 0 1 1 1 1
2. Brouwers,C.(Carmen)     3  8.00 1573 1154 1226 -1.64 1 X 0 1 0 1
3. Spanjer,J.(Joris)       2  5.00 1065 1256 1184 +0.74 0 1 X 0 1 0
   Vliet,van L.(Lodewijk)  2  4.00 1128 1243 1171 +0.28 0 0 1 X 1 0
   Heij,A.(Abedin)         2  5.00 1249 1219 1147 -0.71 0 1 0 0 X 1
   Post,J.(Jesper)         2  4.00 1166 1236 1164 -0.02 0 0 1 1 0 X

Het onderlinge resultaat van de nummers 3 t/m 6 beslist wie op welke plaats eindigt, dus als we de nummers 1 en 2 wegstrepen (de eerste twee rijen en kolommen) krijgen we dit:

3. Spanjer,J.(Joris)        X 0 1 0
   Vliet,van L.(Lodewijk)   1 X 1 0
   Heij,A.(Abedin)          0 0 X 1
   Post,J.(Jesper)          1 1 0 X

Mijn conclusie: Jesper heeft, evenals Lodewijk, 2 punten in de onderlinge partijen behaald en Abedin slechts één, en omdat Jesper ook van Lodewijk heeft gewonnen had hij de derde prijs moeten krijgen en niet Abedin! Ik heb daarover de volgende ochtend een mail naar de organisatie gestuurd, en inderdaad: bij de aanmelding voor het Compacttoernooi kreeg ik van Ynte Visser te horen dat ik gelijk had! Ze zouden er nog op terugkomen, zei hij ook, dus hoe het verder gaat is mij niet bekend, maar hopelijk wordt dit nog op een nette manier opgelost.

Brian mocht in de ook al sterk bezette B-groep meedoen, en begon waar hij het vorige toernooi was geëindigd: wederom (voor de vierde of vijfde keer op rij al!) tegen Gerbrich Kroon, en ook nu werd het winst voor Brian! Daarna wisselden overwinningen (waaronder nog een hele knappe op Luca Petrelli, die in het NOSBO-kampioenschap voor D-teams nog bijna Jesper had verslagen!) en nederlagen elkaar af, en helaas werd het een nulletje te veel: de laatste partij, tegen zijn concurrent voor plaats 3, ging verloren, en zo werd het een vijfde plaats met 3 uit 7. Wel weer een knap toernooi gespeeld!

Tristan begon in de E-groep uitstekend met 2,5 uit 3, maar daar kwam in de laatste vier partijen nog slechts een halfje bij, en dus werd het op onderling resultaat een zesde plaats met 3 uit 7. Volgende keer beter!

Lyne begon in groep F met een overwinning, verloor daarna een keer, maar won de rest van haar partijen (waaronder één reglementair), en dat betekende dus 5 uit 7 en op onderling resultaat een tweede prijs! Nogmaals gefeliciteerd Lyne!

Yoran wilde ook wel weer een keer meedoen, speelde in groep G en ging geweldig van start met 3,5 uit 4! Daarna was de koek helaas op: drie nederlagen op rij en de prijzen waren vervlogen, meer dan plaats 5 (op SB-punten) zat er niet meer in. Jammer!

Dan zijn we weer aanbeland bij het gebruikelijke groepje NotaBene-leerlingen. Frank N. miste op een haartje na een prijs in groep J: als hij zijn zesde partij had gewonnen was hij derde geworden, nu werd het een vierde plaats met 4,5 uit 7. De zusjes Blommestijn speelden in groep K, en Yinte was net als in Emmen de beste: na winst in de onderlinge partij in ronde 2 stoomde ze door naar een ongedeelde tweede plaats met 5 uit 7, zonder nederlagen! Amira was ditmaal minder op dreef, won wel twee partijen maar kwam daarmee niet verder dan plaats 7.

Daarmee is Assen dus opnieuw drie prijzen rijker; de teller staat na vijf Grands Prix al op 20! Benieuwd wat 2014 gaat brengen; op 11 januari staat alweer het eerste toernooi van het jaar op het programma!

Alle uitslagen zijn te vinden op de NOSBO-site; foto’s zijn te vinden op onze Facebook-pagina.