Geen derde stunt van Assen 1

Geen reacties op Geen derde stunt van Assen 1

Verslag: Sjoerd

De neutrale toeschouwer heeft een prima middag gehad in de vijfde ronde tegen het Hilversumse HSG. De supporters van Assen togen bij een 4 – 3 achterstand met gebogen hoofd huiswaarts. Waar er gedurende de middag volop kansen waren, eindigde de middag in mineur.

Tycho gaf nog wel het goede voorbeeld. Na ruim drie uur spelen kreeg hij de kans om de partij met een dameoffer af te sluiten.

Kort daarop verloor Martin van Herman van Engen. Herman vertelde dat hij vijftig jaar geleden clubkampioen van Assen was. In zijn studieperiode verhuisde Herman naar Groningen en inmiddels is hij al jaren lid van HSG. In de partij tegen Martin ging er voor Martin in het late middenspel een kwaliteit verloren en restte er een stelling die niet meer te houden was.

Arjan speelde tegen Michaƫl de Vos, die zich in het middenspel leek te verslikken.

Maarten speelde een knetterende pot tegen Jorgen Henseler. Binnen de kortste keren stond het bord in brand. (Wat nu volgt is overigens allemaal theorie, MvV)

Rieks meldde in de wandelgangen dat zijn tegenstander Wim van der Wijk stukwinst over het hoofd zag.

In het vervolg ging Rieks’ tegenstander in de fout na de opstoot ā€¦ e5.

De stand van 2Ā½ – 2Ā½ bood perspectief. Pieter stond optisch beroerd, maar Elmar zijn positie leek winbaar en Gertjan had eveneens kansen. Waar het vaak nog alle kanten op kan gaan geschiedde dat ditmaal ook.

Pieter speelde als een ware Houdini tegen Kees Nagtegaal. Het werd een bizarre partij, die uiteindelijk in remise eindigde. Pieter heeft zijn partij van uitgebreide analyses voorzien. Deze zijn opgenomen in de na te spelen partijen.

Gertjan kreeg tegen Daan Bes een Koningsindiƫr voorgeschoteld. Het werd een klassieke partij, waarin wit de baas was op de damevleugel en zwart op de koningsvleugel. Een misgreep na de tijdscontrole kostte Gertjan de partij.

Waar het bij Gertjan pas na de tijdcontrole mis ging, maakte Elmar – tegen zijn gewoonte in – vlak voor de 40ste zet een fout waardoor zijn veelbelovende stelling tegen Johan Lindeman in rook opging. Elmar spartelde nog wel tegen, maar verloor uiteindelijk.

Toeschouwers waren: Wilfred Jansen, Jan van Os, Wout Knol, Maarten Bosma, Ben van Os, Ton van Velzen, Pieter Hofman, Tinus Spriensma, Gerard Voorintholt en Jacob Dijkstra.

De gedetailleerde uitslagen zijn:

Assen             1973 - HSG               2055 3 - 5
1. Martin van Velzen 1895 - Herman van Engen  2104 0 - 1