Revance (alweer :D )

Geen reacties op Revance (alweer :D )

Verslag: Pieter

Ook in de volgende ronde van de beker speelden we tegen een team waartegen we graag nog een keer zouden winnen: Philidor Leeuwarden. Een aantal jaren geleden (december 2011) speelden we ook al tegen hen (zie ook https://www.schaakclubassen.nl/externverslag.php?seizoen=1112&team=-1&ronde=2). Ook hier leefde de hoop op revanche.
Allereerst de loting: wij lootten wit op 1 en 3, en dus zwart op 2 en 4.

De opstellingen:

Tromp , P. (Pieter) Jong de, M. (Migchiel) w – z
Taal , R. (Rieks) Scholl , E.C. (Eddie) z – w
Knol , G.J. (Geon) Weggen , J.V. (Jeroen) w – z
Hommes , E. (Elmar) Sparenberg , E. (Erik) z – w

Als eerste was Rieks klaar. Op bord 2 kwam hij in een spannende stelling terecht en leek het optisch allemaal niet de goede kant op te gaan. Een open h-lijn voor de tegenstander leek een sterke koningsaanval op te leveren. RIeks bekeek het koeltjes, er bleek uiteindelijk niet erg veel aan de hand, de aanval ging voorbij, het leek redelijk gelijk… en toen gaf zijn tegenstander plotseling een stuk weg. Een mooie meevaller, en dus een 1-0 voorsprong.

Ik was inmiddels in een behoorlijke tijdnood aangekomen (ong. 5 min tegen 50 min, met 5 seconden per zet) en had daarbij een vrij beroerd eindspel. Waarschijnlijk was het op een gegeven moment verloren, maar mijn tegenstander wist de winst uiteindelijk niet te vinden. Er resteerde een eindspel van T+P+h-pion voor mij, tegenover T+P+g+h-pion voor mijn tegenstander. Lastig te spelen, goed om te weten is dat het toreneindspel remise is, paardeindspel lastig en waarschijnlijk verloren, pionneneindspel is ook verloren vanwege de ongelukkige stand van de pionnen. Uiteindelijk kon ik zijn paard aanvallen, wanneer het paard wegging kon ik mijn paard voor 2 pionnen offeren met remise. Toen hij het paard verdedigde zat er een standaard paardvorkje in de stelling met onmiddellijk remise tot gevolg. Ook een mooie meevaller en een 1,5-0,5 voorsprong.

Aan Geon en Elmar de taak om het af te maken. Geon had een lastig eindspel op het bord, pionnetje meer maar de zwarte stukken stonden erg actief. Toen de stukken iets te actief kwamen te staan offerde Geon een kwaliteit, en hield een paard en 3 pionnen (f2, h3,h5) over tegenover toren en pion (f4). De zwarte koning stond ver weg, dus Geon ging op pad met de h-pion, en met een aantal goede zetten promoveerde deze. Twee zetten later gaf zijn tegenstander op. De overwinning was dus binnen!

Elmar speelde de meest spectaculaire en ingewikkelde partij van de avond, en beide spelers zaten dan ook al snel in tijdnood met nog vrijwel alle stukken op het bord. Elmar kreeg een koningsaanval en lokte hiermee een aantal verzwakkingen uit. Zijn tegenstander zocht activiteit op de damevleugel. Plotseling bleken de zwarte stukken zeer effectief te staan, en de witte pion op d4 erg moeilijk te dekken. Wit probeerde een kwaliteitsoffer met een sterk loperpaar, maar na een paar nauwkeurige zetten van Elmar was hier het grootste gevaar geweken. Vervolgens wist Elmar nog een stuk te winnen, en zijn tegenstander mat te zetten.

Al met al een ruime overwinning, die ook zomaar de andere kant op kon uitvallen. Met name in de tijdnoodfase wisten Geon en Elmar het verschil te maken.
De tegenstander in de volgende ronde is nog niet bekend, mogelijke kandidaten zijn Lonneker, MSV en de winnaar van Max Euwe-Sissa.
In de competitie spelen we ook al tegen Lonneker, MSV en Max Euwe…. we zullen het zien

Assen          2091 - Philidor 1847      2262 3½ - ½
1. Pieter Tromp w 2101 - Migchiel de Jong z 2385 ½  - ½