KNSB-bekerteam ronde verder na overwinning op Spassky’s

Verslag: Pieter

Na ons succesvolle bekerseizoen vorig jaar, stond nu alweer de eerste ronde voor de deur. Een thuiswedstrijd tegen de Spassky’s. Deze bekerwedstrijd hebben we al een aantal keren eerder gespeeld, maar nog nooit winnend af weten te sluiten. Deze keer waagden we een nieuwe poging. Rieks, Arjan, Ivo en ik (bordvolgorde) namen het op tegen Joop Houtman, Roelof Kroon, Henk van Putten en Nico Schoonderwoerd. Wij lootten wit aan het eerste en derde bord, en dus zwart aan het tweede en vierde bord.

Zelf was ik als eerste klaar. Mijn tegenstander arriveerde iets te laat bij de partij, en had dan ook snel een fikse tijdsachterstand en een iets mindere stelling. Ik koos voor een onhandige voortzetting, ontwikkelde snel de toren van a8, maar dat bleek het enige stuk te zijn. Even later viel bij mij het doek na kwaliteitsverlies en dameruil. 0-1 achter.

Ivo speelde een nette partij, zette de stukken rustig neer en pakte een leuk ruimtevoordeel, actieve stukken en een veilige koning op h3. Na een aanval door het centrum werd hierbij de zwarte verdediging opgeblazen en wist Ivo de partij soepel te winnen. 1-1

Ook Rieks speelde een goede partij, kwam met voordeel uit de opening en wist even later een kwaliteit buit te maken. Optisch zag het er allemaal gevaarlijk uit (de zwarte stukken kwamen erg actief te staan), maar Rieks wist alles netjes te houden en de partij uiteindelijk te winnen. 2-1 voor ons dus.

Arjan had het zwaar in zijn partij. Hij stond wat gedrukt, maar er leek weinig aan de hand te zijn. Toch kreeg hij een koningsaanval over zich heen, die steeds in kracht toenam en uiteindelijk voor de beslissing zorgde. 2-2 en dus snelschaken.

Bij een eventueel gelijkspel zou het 4e bord afvallen, en zouden wij dus zeker zijn van de overwinning.

Als eerste was Ivo klaar, met een snelschaakopening wist hij snel druk op zijn tegenstander te zetten, maar leverde wel snel een kwaliteit in. Hij kreeg er wel activiteit voor terug, en toen zijn tegenstander een foutje maakte, was het snel afgelopen.

Arjan bracht vervolgens het beslissende punt binnen. Ook deze partij verliep zwaar, maar toen zijn tegenstander een toren inleverde was de partij snel over. 2-0 en dus waren we door!

Zelf wist ik in het snelschaken ook te winnen, doordat ik in moeilijke stelling ineens een kwaliteit cadeau kreeg.

Rieks hadden we uiteraard niets verteld over de andere borden, zodat hij nog in spanning zat te schaken. Moeilijk eindspel met een kwaliteit minder (toren en paard tegen twee torens), met een gevaarlijke vrijpion aan beide kanten. De pion van zijn tegenstander bleek gevaarlijker, en het eindspel dame tegen paard ging helaas verrassend makkelijk.

Eindstand: 2-2, met snelschaken 3-1, en we kunnen onze prestatie van vorig jaar dus nog verbeteren 😀

Uitslagen ronde 1 (KNSB)