Dag 3 landelijke jeugdcompetitie: C-team neemt revanche op zichzelf

Na een pauze van vijf weken was het vandaag (9 november) eindelijk weer zover: het C-team mocht in Rotterdam aantreden voor de derde speeldag van de landelijke jeugdcompetitie. Na een prachtige eerste en een min of meer rampzalige tweede dag vonden we ons terug precies halverwege de ranglijst; genoeg ruimte voor verbetering dus!

Ronde 5: Minerva C1 – Assen C1

We schoten als een speer uit de startblokken, want in de ochtendronde stond het al na een half uur 2 – 0! De tegenstander van Noël ging eerst Herdersmat proberen, ruilde daarna vrijwillig zijn lopers voor Noëls paarden, en toen hij ook nog lang rokeerde en daarna een simpele penning over het hoofd zag kende Noël geen genade en gaf keurig mat. Bij Lyne ging het zo mogelijk nog harder: zij kreeg vlak na de opening binnen drie zetten twee stukken cadeau, en vlak na Noël mocht ze het tweede punt noteren.
Jaël en Léon speelden tegen twee spelers die een week eerder nog in de KNSB-competitie met HSC-Stork tegen Assen 3 speelden, een grappig detail! Jaël kreeg de tegenstander van Lyne van toen; die boekte toen een verrassende overwinning, maar ditmaal kreeg hij geen schijn van kans. Al snel was Jaël heer en meester op de koningsvleugel; dat leidde uiteindelijk tot stukwinst, en er kwam ook nog een mataanval bovenop. 3 – 0 en de winst was binnen! Léon mocht het opnemen tegen de tegenstander van Willem een week eerder. Willem boekte toen een mooie overwinning, maar Léon verging het helaas minder; sterker nog, hij had zelfs kunnen verliezen als de witspeler tegen het einde gewoon een loper met schaak had geslagen! Nu kwam Léon enkele zetten later met een blauw oog weg: remise. Desondanks een prima start van deze dag!

Ronde 6: Assen C1 – IJSKO C1

IJSKO is een team dat is samengesteld uit C-spelers van de RSB, dat op het laatste moment werd toegevoegd na terugtrekking van een ander team. Met drie 1600-spelers is het echter zeker geen kleintje, en dat bleek wel!
Een unicum voor ons voltrok zich deze ronde: pas na twee uur spelen viel de eerste uitslag, en dat terwijl van de 10 wedstrijden de helft al helemaal klaar was, en van drie anderen nog slechts één partij bezig was! Die eerste uitslag kwam ook nu op naam van Noël, en hij toonde zich ditmaal zeer geslepen. Na een goed verlopen opening was hij helaas ergens een kwaliteit kwijtgeraakt, en de nederlaag leek slechts een kwestie van tijd. De tegenstander speelde het echter allesbehalve overtuigend, en leek op een gegeven moment in de veronderstelling dat hij het paard van Noël moest vangen om de partij te kunnen winnen. Dat bleek echter niet te lukken, en de stelling werd zowaar een keer herhaald. Toen kreeg Noël in de gaten dat zijn tegenstander de winst niet zag, en hij probeerde het maar eens met een brutaal remiseaanbod, dat tot ieders verrassing werd aangenomen! Een totaal niet verwacht, bijzonder zwaarbevochten, en cruciaal halfje!
Jaël was voor de verandering eens als tweede klaar. Hij leek een zware middag tegemoet te gaan, nadat zijn tegenstander al zijn stukken op de zwarte koningsstelling had gericht. Gelukkig was Jaël net op tijd om met ruil op d4 dameruil af te dwingen; een schaakje op b4 liet hij vergezeld gaan van een remiseaanbod, en ook hier werd dat aangenomen.
Ook Lyne tekende ditmaal voor remise, maar als ze in de slotstelling niet onmiddellijk het aanbod van haar tegenstander had aangenomen, maar eerst even goed had gekeken, had ze misschien wel een aardige pionwinst gevonden:

De druk kwam daarmee vol op de schouders van Léon te liggen. Hij had ten koste van een pion een prachtig initiatief in het centrum en op de koningsvleugel, maar zou het voldoende zijn voor de winst? Het bleek inderdaad voldoende: een kwaliteit werd geïncasseerd, de zwarte damevleugelpionnen werden onschadelijk gemaakt, en uiteindelijk werd de zwarte koning afgesneden en stormden de witte koningsvleugelpionnen onhoudbaar naar voren. Een prachtig punt voor Léon, en een prachtige overwinning voor het team!

Ik denk dat we wel mogen stellen dat het C-team zichzelf overtuigend heeft gerevancheerd voor wat op dag 2 gebeurde. Geen enkele partij ging verloren, al kwam daar nogal wat kunst- en vliegwerk en geluk, en vooral geweldige vechtlust bij kijken, en met deze twee overwinningen zijn we weer gestegen naar de gedeelde derde plaats! Over drie weken vindt de laatste speeldag plaats; misschien zit er wel een podiumplaats in!?

Uitslagen (KNSB): ronde 5ronde 6