De ondergang van Assen 2

1 reactie op De ondergang van Assen 2

Zaterdag 1 april, een sombere dag die nog veel somberder zou gaan worden. Om 10.30 vertrokken we naar Arnhem om tegen het tweede team van ASV te spelen. Het leek een kansloze zaak te zijn omdat we met 2 invallers moesten spelen en per bord ongeveer 200 rating punten minder hadden.

Allereerst mijn eigen partij. Een geestelijk niet op komen dagen. Een lichaam zonder geest. Begonnen met 1.30 op de klok en vervolgens met 1.31 op de klok in een totaal verloren stelling gekomen. Na zet 4 hoopte ik dat een sinkhole onder mijn stoel mij zou opslokken waaruit ik nooit meer tevoorschijn hoefde te komen. Wel heb ik volgend jaar wel mijn plekje in het vijfde veilig gesteld met nog hoop op het achtste bord van het vierde.

Mijn partij durf ik niet te publiceren. Ik ben bang dat ik dan geroyeerd word. Dan maar een prijsvraag over wie zich destijds nog beroerder voelde dan ik nu:

Welke witspeler speelde hier Pg5 waarna zijn tegenstander Pf5xd6 speelde. Ik zie jullie antwoorden wel in de reacties

Invaller Henry speelde aan het 8ste bord. Hij had zijn bezoek aan Schalke afgezegd om met ons mee te spelen. Zijn tegenstander speelde met een officiƫle ontheffing om met koptelefoon op te spelen. Henry liet zich hierdoor niet van de wijs brengen maar helaas waren de 500 rating punten verschil toch te veel.

Sybrand speelde een leuke partij. Hij snoepte 4 pionnen en we hadden het punt al geteld. Maar ineens kwamen een dame en een toren de koningsburcht binnen lopen. Weg toren, weg punt. Jammer.

Sjoerd heeft gewonnen. Helaas heette Sjoerd zijn tegenstander ook Sjoerd. Wel een leuke partij. Maar oordeel zelf maar.

Sjoerd miste tegen zijn naamgenoot op de 28-ste zet een kans op groot voordeel. Na de tijdcontrole ging het snel bergafwaarts.

Rients was weer terug op zijn oude club waar hij 40 jaar geleden ook heeft gespeeld. EenĀ degelijke remise.

Martin
Na een interessante partij waarin Martin een pion won, maar die in hoge tijdnood weer wegblunderde, kwam na de tijdcontrole deze stelling op het bord:

Ondertussen was het onvermijdelijke gebeurd. Assen 2 is gedegradeerd.

Hans en Mattias streden nog om de titel “Held van Assen”

Hans deed wat Hans altijd doet en solliciteert naar een plek in Assen 1. Lees zijn commentaar:

Aan bord 3 speelde ik met wit een niet erg goeie opening. Zwart had dan ook licht voordeel. Bij zet 23 stelde Rik remise voor, maar na het gespeelde Tc6 zag ik nog zeker winstkansen. Na 32…. Tb8 staat wit duidelijk beter, 34. Tb6! is natuurlijk een mooie zet. In het vervolg kan wit het dan op een mooie manier afmaken.

Mattias mocht vrijdag kiezen tussen bord 1 (tegenstander van ongeveer 2200) of bord 8 (Tegenstander van ongeveer 1900) Dat werd natuurlijk bord 1.Ā  De kans dat Mattias zou winnen van zijn tegenstander was kleiner dan de kans dat ik win van Magnus Carlsen, althans op papier.
Ik denk dat Mattias tegenstander een slechte nacht heeft gehad en nog een paar keer badend in het zweet is wakker geworden.

En in de viewer:
Op de terugreis hebben we besloten dat Mattias “Held van Assen” is geworden.Ā Aan winstpartijen van Hans zijn weĀ gewend.

De Held van Assen in aktie.

De donkere wolken zijn weggetrokken. Vandaag een prachtige mooie zonnige dag, een voorbode op het nieuwe seizoen. Het belooft een mooi jaar te worden in de 4de klasse.

1 gedachte over “De ondergang van Assen 2