Assen I lijdt na zes overwinningen op rij eerste nederlaag

Alweer ruim een week geleden vond de NOSBO-hoofdklassewedstrijd tussen Assen I en SISSA I plaats. Op verzoek van SISSA werd deze wedstrijd in twee helften gespeeld: de eerste vier partijen op 22 april bij SISSA, en de resterende vier op 26 april bij ons. Omdat ikzelf de gehele afgelopen week in touw was als verslaggever bij het NK ABC, heb ik geen kans gezien om eerder een verslag te maken, dus bij deze alsnog een korte impressie:

Geon, Sophie, ikzelf en Henry speelden op 22 april in Proeflokaal Hooghoudt. Henry ging helaas al heel snel in de fout en verloor twee pionnen, waarna hij het meteen maar voor gezien hield. Sophie mocht het grappig genoeg op bord 4 opnemen tegen Gertjan: een Sissaanse in Asser dienst tegen een Assenaar in Sissaanse dienst! Ze offerde een pion in de opening, maar kreeg nooit compensatie, en Gertjan toonde vakkundig aan waarom hij basisspeler van Assen 1 is! Ikzelf leed alweer mijn vierde nederlaag met zwart in klassieke partijen op rij, maar er was wel één lichtpuntje: ik heb in deze partij meer zetten gespeeld dan in de andere drie bij elkaar… Op zet 47 ging ik, met een pion meer maar een lastige stelling voor mijn neus, door de vlag, iets wat mij sinds het invoeren van het incrementtempo nog niet eerder is overkomen, en dus stonden we 3 – 0 achter. Geon zorgde gelukkig nog voor een lichtpuntje door een plusremise tegen Koen Lambrechts; hij had bijna de hele partij een pion meer, maar kon die niet verzilveren.

Op vrijdag werden de resterende partijen gespeeld, samen met de wedstrijd van Assen II die een week was uitgesteld. Ivo zorgde hier nog voor een vol punt, en Brian wist Kenneth op remise te houden, maar Maarten werd min of meer van het bord gedrukt, en Mattias ging in een remise-eindspel te ver en moest dat met een nul bekopen…

Zo werd de eindstand 2 – 6 en waren we onze koppositie kwijt. We kunnen nog kampioen worden, maar dan moeten we met minimaal 5½ – 2½ winnen van de huizenhoge favoriet Groninger Combinatie I, en moeten we bovendien minimaal 3½ bordpunt meer scoren dan SISSA I. Dat zal er wel niet inzitten, maar we waren na de vorige ronde al verzekerd van de derde plaats, en dat is op zich al een prima resultaat!

Uitslagen (NOSBO)