Jaël, Stijn en Andrii in de prijzen bij nevenevenementen NK ABC!

Afgelopen week was het weer tijd voor het Nederlands Kampioenschap in de categorieën A, B en C, en voor dit jaar was weer voor een locatie binnen het NOSBO-gebied gekozen, namelijk het Dorpshuis Hoogkerk! Helaas kwamen er geen Assenaren in actie in deze editie, maar wel deden diverse clubgenoten mee aan de verschillende nevenevenementen, en niet zonder succes!

Allereerst was er op zondag het NOSBO-rapidkampioenschap, waar Jaël voor het eerste succes voor onze vereniging zorgde door met 5 uit 7 de prijs voor de beste jeugdspeler te winnen! Ook algemeen deed hij het goed met een gedeelde zesde plaats (op WP zevende) van de 73 deelnemers en een TPR van 2071! Brian scoorde evenveel punten, maar viel op WP net buiten de top-tien. Léon scoorde een punt minder en eindigde nog net bij de eerste 20, terwijl Mattias precies op de helft eindigde (37ste) met ook precies de helft van de punten.

Op maandag en dinsdag werd de Jeugdtweedaagse gespeeld; zes ronden met bedenktijd 45 minuten plus 15 seconden per zet. Hier deden Stijn en Andrii mee, en zij wisten met 4 uit 6 allebei een prijs te bemachtigen! Wel een beetje jammer was dat de organisatie een foutje maakte met het berekenen van het prijzengeld, waardoor Andrii aanvankelijk buiten de boot viel. Dat is inmiddels als het goed is gecorrigeerd! Beiden speelden een prima toernooi, waarbij ik vooral blij werd van het feit dat Stijn in ronde 5 zijn zwartopening nu eens aanpakte zoals dat hoort, en dat vertaalde zich in een mooie overwinning. Klasse!

Woensdagavond stond in het teken van het Open Gronings Snelschaakkampioenschap, en ook daar deed Jaël het uitstekend. Hij won ditmaal weliswaar geen prijs, maar met 6½ uit 9 eindigde hij op een gedeelde zesde plaats (van 76 deelnemers), met een TPR van 2152! Léon had hier zijn toernooi niet helemaal, maar wist met 5 uit 9 nog wel op WP bij de eerste 30 te komen. Ikzelf was overigens, op uitnodiging van hoofdwedstrijdleider Angelique van der Graaf (die ook bij het NK, samen met haar echtgenoot André, de wedstrijdleiding in handen had), één van de arbiters, en heb daarmee mijn eerste Scheidsrechter-3-norm behaald. Nogmaals mijn dank aan Angelique voor deze kans!

Tenslotte was er op donderdag het Grand-Prix-toernooi. Een tijdlang leek het erop dat Wessel hier onze enige vertegenwoordiger zou zijn, maar een paar dagen voor het toernooi verscheen Andrii ook hier op de deelnemerslijst. Daar heeft hij geen spijt van gekregen, want hij verloor in groep B alleen van de groepswinnaar en won de rest van zijn partijen, waardoor hij op onderling resultaat de tweede prijs pakte! Wessel had het in groep F een stuk zwaarder, maar wist toch nog 3 uit 7 te scoren. Sowieso was dit trouwens een rare groep; zo verloor de hoogste ratinghouder al zijn partijen!

Overigens was ook hier een Assenaar bij het toernooi betrokken: Mattias was, samen met Christy Hagen, de hoofdorganisator. Daarmee zijn zij alvast ingewerkt voor volgend seizoen, want dan zullen zij samen Martijn Hardeman opvolgen als NOSBO-jeugdleider!

Ondanks dat er ditmaal dus geen Assenaar aan het NK meedeed, waren we nog altijd goed vertegenwoordigd in zowel het spelersveld als de organisatie, en heeft iedereen weer mooie dingen laten zien! Komend (Hemelvaarts)weekeinde kunnen we opnieuw een aantal clubgenoten in actie zien: Andrii doet mee aan het NK D, en in het weekendtoernooi van de Groninger Combinatie komen, zoals het er nu uitziet, in ieder geval Tycho, Mattias en Nena in actie!

Toernooisite NK ABC
Resultaten: NOSBO RapidkampioenschapJeugdtweedaagseSnelschaaktoernooiGrand Prix
Verslag Grand Prix (door Mattias!)