Assen 1 verslaat Schaakwoude en stelt klassebehoud veilig

Na de pech van de afgelopen paar wedstrijden werd het weer eens tijd voor een overwinning van Assen 1. Dat moest gebeuren tegen Schaakwoude, dat de competitie zwak was begonnen maar de afgelopen 2 wedstrijden verrassend had gewonnen. We moesten vroeg vertrekken, want de wedstrijd, die in de kantine van de plaatselijke ijsbaan werd gespeeld, begon al om 12 uur. Het hielp ook niet echt dat de auto van Sjoerd onderweg begon te klagen dat er te weinig koelvloeistof in zat… Gelukkig was dat probleem redelijk snel verholpen en kwamen we allemaal op tijd aan. Dan nu de wedstrijd zelf:

Elmar mocht, net als in de vorige wedstrijd, de openingstreffer laten aantekenen.

De voorsprong werd verdubbeld door Ivo, die gebrand was op een overwinning en niet teleurstelde. Tegenstander Jan Sybren Zagema probeerde met wit wel druk te zetten, maar Ivo had alles onder controle en mocht uiteindelijk een paar pionnen meepikken, en dat bleek ruim voldoende.

Helaas ging het daarna op bord 3 fout voor Maarten D.; zijn optisch goede stelling bleek toch niet zo gunstig, en het pionneneindspel bleek niet gewonnen, maar verloren te zijn. Helaas.

Renze bracht het verschil weer op 2, maar het ging wat moeizamer dan verwacht.

Ikzelf had daarna de eer om voor de 4 – 1 te tekenen.

Aan Pieter, Sjoerd en Paul dus de taak om minstens een halfje te halen. Helaas liet Pieter zich in de tijdnood van tegenstander Anno Steenberg materiaal ontfutselen, met een nul tot gevolg, en Sjoerd was tegen Willem Woudstra al vroeg een pion kwijtgeraakt, waarna hij in het toreneindspel uiteindelijk, na het 5 uur volgehouden te hebben, ten onder ging. Gelukkig hadden we Paul nog, en hij maakte dan ook het winnende punt, al ging het ook bij hem niet zo makkelijk als we hadden gedacht: tegenstander Roel Hazenberg wist mat te voorkomen door dameruil af te dwingen, waarna Paul een eindspel van goed paard tegen slechte loper moest zien te winnen. Hij had er zijn volledige bedenktijd voor nodig, maar uiteindelijk haalde hij met nog een halve minuut op de klok dame, waarna zijn tegenstander zich niet meer mat liet zetten.
Pieter kwam op het forum met een kleine verrassing:

Toen ik mijn partij van deze keer met Fritz analyseerde, kwam ik tot een wat onplezierige verrassing. Ik had namelijk een aantal trucjes gemist, waarvan de volgende de leukste is. Ik ben benieuwd of iemand hem kan vinden…(zonder computer uiteraard :P)

Zwart is aan zet, de hint is: lijnruiming

Succes!

Oplossing

Paul stuurde zijn partij in als Partij van de Week:

5 – 3 winst en klassebehoud op de koop toe. 14 mei mogen we naar Almere voor de gezamenlijke slotronde; de tegenstander is dan Philidor 2. Overigens is de titel al vergeven, want Emanuel Lasker was onaantastbaar dit seizoen, en is een ronde voor het einde niet meer in te halen. Gefeliciteerd, en succes komend seizoen!

Schaakwoude         1952 - Assen             1989 3 - 5
1. Sipke de Hoop       2005 - Renze Rietveld    2271 0 - 1