Overmoed nekt Assen 1

Geen reacties op Overmoed nekt Assen 1

Verslag: Sjoerd

De voortekenen leken zaterdag 15 december gunstig. Een op papier zwakkere tegenstander – HSG 2 uit Hilversum – thuis ontmoeten in de sterkste samenstelling, de succesvolle bordvolgorde van vorige keer nagenoeg intact, iedereen keurig op tijd binnen en een weergaloze openingsspeech van wedstrijdleider Tinus Spriensma moesten de opmaat worden voor een broodnodige overwinning.

Na mijn twee smadelijke nederlagen uit ronde twee en drie had ikzelf weer achter het bord plaatsgenomen tegen Gilbert Noël en kwam na de 26 zet van zwart in de volgende stelling:

De tevredenheid bleef nog even nadat ik de analyse afgerond had en in de speelzaal nog net meekreeg dat Maarten Dijkstra een stuk won en vervolgens de felicitaties van Gabri van de Schootbrugge in ontvangst mocht nemen. 1,5 – 0,5 voor!

De blijdschap was van korte duur. Pieter Tromp had tegen Jan Nagel naar eigen zeggen wat onnauwkeurige zetten geproduceerd in een stelling vol kansen. De senator kwam twee pionnen voor en maakte het karwei gedecideerd af, waarbij hij Pieter geen enkele kans meer gaf en de stand gelijk trok.

Op het eerste bord kwam Ivo Maris met zwart tegen Sito Dekker goed uit de Franse opening en won een pion. Als compensatie had wit een betere loper. Daarnaast ontwikkelde wit zich beter in het middenspel. Een wit kwaliteitsoffer bleek het keerpunt in de partij. Ivo moest enkele pionnen inleveren, werkte nog hard voor een remise, maar was niet opgewassen tegen de oprukkende witte pionnen.

Elmar Hommes speelde actief tegen Michael de Vos in een partij waarbij hij het initiatief aardig naar zich toe trok. In de koningsaanval ging het echter mis. Wit counterde met een kansrijke tegenaanval. De stelling die ontstond was één waarin enorm gerekend moest worden: wie trekt aan het langste eind? Helaas voor Elmar viel het kwartje net de voor ons verkeerde kant op. Verwoede pogingen om remise binnen te slepen hielpen niet.

Op bord twee had Frank van der Werff tegen Yvette Nagel een aardige ontwikkelingsvoorsprong. Daarentegen was Frank zijn pionnenstructuur niet optimaal. Frank bleef echter initiatief houden, maar dat bleek onvoldoende om de winst te pakken. Teleurgesteld berustte hij in remise.

Martin van Velzen kwam al vroeg in een eindspel tegen Arno de Visser, nestor van het Hilversummer gezelschap. Toen bij mij alle stukken nog op het bord stonden moest Martin een eindspel van toren tegen loper en paard naar een goed einde weten te loodsen. Nadat Martin nog een pion verloor leek het dat hij de vlag moest strijken. Stug verdedigen leidde nog tot remise met complimenten voor de strijdlust van Martin.

Paul den Boer investeerde zoals gebruikelijk veel tijd tegen de Hilversummer teamleider Ernst Jos. Dat betaalde zich terug in een kwaliteitswinst. Ogenschijnlijke tegenkansen kon Paul eenvoudig keepen en een tweede kwaliteit verdween tijdelijk in de doos. Bij de afwikkeling had Paul uiteindelijk een kleine plus, maar de achterstand van 4,5 – 2,5 motiveerde Paul niet om deze tot op het bot uit te melken en gelaten nam hij een remiseaanbod aan.

Conclusie: Voor elke wedstrijd in de KNSB moeten we hard werken. De inzet heb ik gezien en is te waarderen. Een vleugje nonchalance is echter dodelijk op dit podium. Wederom een harde les.

Omdat de meesten van ons statistiek een aardig vak vinden heb ik onderstaand tabelletje gemaakt.

Gemiddelde ratingGemiddelde leeftijdGescoorde punten
Assen2007273
HSG 21867595
Commentaar verder lijkt me overbodig.

Assen                2007 - HSG 2                     1867 3 - 5
1. Ivo Maris            2180 - Sito Dekker               1996 0 - 1