BSSK Drenthe opnieuw gedomineerd door Asser scholen

Gisteren (2 maart) werd in Zuidlaren het Drents kampioenschap voor basisscholen gespeeld. Vijf van de 17 teams (bijna 1/3 dus!) waren uit Assen afkomstig: Kloostertuin 1 en 2, De Veldkei, Theo Thijssen, en De Heksenketel. Uiteraard was de club weer met een aantal jeugdleden vertegenwoordigd: Abedin, Jiske en Timo (en ex-leden Quinn Stowers en Jonathan Sloots, en ook nog Paardensprong-speler Thijmen Bourgonjen) bij De Kloostertuin, Sam (en ex-lid Joël Dusseljee) bij De Veldkei, en Jesper en Tristan bij De Heksenketel. Theo Thijssen had daarentegen voor het derde jaar op rij geen clubspelers in het team…

De strijd om de ereplaatsen werd net als vorig jaar een groot succes voor Assen; sterker nog, ditmaal was de hele top 4 in handen van de Asser teams! De titelrace bleef wel tot het einde spannend: Kloostertuin 1 en De Veldkei eindigden samen bovenaan met 6 overwinningen en één gelijkspel in de onderlinge wedstrijd in ronde 2, maar op bordpunten ging de titel naar De Kloostertuin 1. Op voorhand waren ze al favoriet, omdat ze als enige team vier clubspelers konden opstellen, en ze hebben het helemaal waargemaakt: vijf 4 – 0 overwinningen, één keer 3 – 1 en het genoemde gelijkspel tegen de grote concurrent. De Veldkei dus tweede, maar ze hebben het wel heel spannend gemaakt; uiteindelijk heeft toch het gebrek aan clubervaring de doorslag gegeven. Op maar liefst 4 matchpunten achterstand wist Theo Thijssen de derde plaats te grijpen, met slechts één bordpunt meer dan Kloostertuin 2. Veel talent achter de borden, maar uiteindelijk moesten beide teams het toch afleggen tegen de meer ervaren spelers van Kloostertuin 1 en De Veldkei. Toch knap gedaan! De Heksenketel was na een matige start goed teruggekomen en stond na ronde 6 zelfs vierde (de hele top 5 was op dat moment in Asser handen!), maar had de pech in de laatste ronde tegen Kloostertuin 1 te moeten, en viel door de 4 – 0 nederlaag terug naar plaats 8. Toch lang niet gek van dit jonge team!

Ook op het individuele vlak werd er prima gescoord door de Assenaren. Twee spelers van Kloostertuin 1, clubspeler-maar-niet-Assenaar Thijmen en Jiske, wonnen zelfs al hun partijen; Jiske lukte dat vorig jaar ook al, waardoor ze in twee Drentse kampioenschappen 14 uit 14 heeft gehaald! Timo verloor alleen in ronde 2 en haalde dus 6 uit 7, ook zeer knap! Abedin verloor van Sam in ronde 2 en leed in ronde 6 nog een onverwachte nederlaag, waardoor hij op 5 uit 7 uitkwam. Sam verloor zelf drie partijen en scoorde dus 4 uit 7. Jesper had zijn dag niet helemaal; vorig jaar nog 6 uit 7, nu leed hij al in ronde 1 een verrassende nederlaag en kwam uiteindelijk uit op 4 uit 7. Een excuus heeft hij wel: de avond ervoor had hij namens Assen 3 een lange partij gespeeld en kon dus pas laat naar bed. Tristan begon goed met 2,5 uit 3, maar won nog slechts één keer in de laatste vier ronden; 3,5 uit 7 dus voor hem.

Enkele niet-clubspelers deden het ook prima. Bij De Veldkei kwam Benide Bolumba zelfs tot 6,5 uit 7, zijn teamgenoten Joël Dusseljee en Floris Verkerk haalden 6 uit 7, namens Theo Thijssen haalde Julius Sanders het beste resultaat met 5,5 uit 7, bij De Kloostertuin 2 wisten Rob Hobbel en Jonathan Sloots 5 uit 7 te scoren, en bij De Heksenketel deden Evan Rinsma en Roan van den Bosch met 4 uit 7 niet onder voor hun kopman.

Over twee weken is alweer het NOSBO-kampioenschap, waar De Kloostertuin, De Veldkei en Theo Thijssen het wederom mogen opnemen tegen de beste teams uit Groningen. Het zal niet makkelijk worden, maar er moet toch wat leuks in zitten!

Alle uitslagen zijn te vinden op de site van Oostermoer; foto’s zijn te vinden op onze Facebook-pagina.