Assen 3 komt net tekort

Geen reacties op Assen 3 komt net tekort

In de tweede speelronde van de KNSB-competitie moest Assen 3 gisteren aantreden tegen Groningen Combinatie 5. Teamleider Jacob Dijkstra was verhinderd, dus mocht ik optreden als teamleider. In de aanloop van de wedstrijd waren al heel wat hobbels te nemen. Toen het team was samengesteld besloot de regering, dat er een Coronabewijs nodig was. Dat lukte niet iedereen op tijd. Na overleg met het Denksportcentrum werd toch toegang gekregen voor een reeds gevaccineerde speler, waarvoor de QR-code aangevraagd is. Op vrijdag moest nog de hele middag gezocht worden naar een invaller. Gelukkig bleek Serana bereid om mee te doen. Op de speeldag zelf was de A28 afgezet en via een omweg bereikten we om kwart voor één het Denksportcentrum.

Binnen in het Denksportcentrum was alles als vanouds en naast de toppers van de teams van Groningen Combinatie 1 en 2 mochten wij dus aantreden tegen het vijfde.

Na een anderhalf uur was wel al duidelijk dat het geen gemakkelijke middag zou worden.  Aart, Nanning, Tjalling, Lyne en Gerard stonden duidelijk slechter.  Aart had een stuk gegeven voor een paar pionnen, Nanning had materiaal verloren en Tjalling had een paar pionnen ingeleverd. Lyne stond een pion achter.  Bij Ben ging het gelijk op en Cor stond OK, terwijl  Serana een stuk voorstond.

Ik stond er zelf beroerd voor: net een cruciale pion op d4 weggegeven: pion achter, die op kan stomen naar de zevende rij, plus dreigende paardvorken en matbeelden.

Stelling na 1. …,Pxd4.

Ik speelde hier na lang nadenken 2. Ld1, e3; 3. b4, e2; 4. La4,…

En hoopte dat ik zo direct verlies kon voorkomen.

Tjalling en Aart konden het inderdaad niet volhouden en noteerden een 0. Cor won een eindspel waar zijn  paard superieur was tegen de loper van zijn tegenstander. Nanning dreigde nog meer materiaal te verliezen en gaf ook op.

Voor debutant  Serana was het een mooie middag. In een goede partij won ze haar eerste officiële competitiewedstrijd door haar tegenstander mat te zetten.

Ik had dankzij een kwaliteitsoffer op g4 het mat net kunnen voorkomen en daarna de pion op de zevende rij onschadelijk kunnen maken. Door een sterke witveldige loper en een actieve koning werd zelfs een pion terug gewonnen, waardoor het voordeel van de tegenstander wat was weggevloeid. Een goed getimed remiseaanbod zorgde zelfs nog voor een half punt .

Lyne won de pion terug, maar kwam niet verder dan remise. En helaas moest Ben ook in remise berusten, waardoor Groningen Combinatie 5 deze wedstrijd met 4,5 tegen 3,5 heeft gewonnen.

Gerard.