Asser successen in Chessfestival 2022

Na twee jaar noodgedwongen pauze kon dit jaar het Chessfestival Groningen eindelijk weer doorgaan, en gelukkig was onze vereniging wederom redelijk vertegenwoordigd: vier deelnemers in Open B, één in Open C, twee in de Compactgroepen en twee in het Grand-Prix-toernooi. Niet iedereen was even succesvol, maar degenen die het goed deden deden het ook meteen fantastisch!

Grand Prix

Het best ging het in het Grand-Prix-toernooi, want onze beide deelnemers vielen in de prijzen! Stijn had in de C-groep behoorlijke tegenstand, maar wist desondanks 4½ punten te scoren, en dat bleek genoeg voor de derde prijs. Hij had nog een half punt meer kunnen scoren als hij in de laatste ronde niet per ongeluk zijn tegenstander pat had gezet, maar gelukkig maakte dat voor de prijzen niet uit… Nog beter ging het met onze nieuwe toernooitijger Wessel, want hij wist in groep I al zijn partijen in winst om te zetten! Niet alleen dat, wat ik van zijn partijen gezien heb zag er ook overtuigend uit. Nogmaals gefeliciteerd allebei, en alvast succes gewenst volgende week in Dokkum!

Verslag (NOSBO)

Wessel en Stijn met hun prijzen

Na afloop nog even samen op de foto

Open B

Van de Assenaren in de B-groep kwam alleen Tycho dicht bij de prijzen; met een overwinning in de laatste ronde had hij waarschijnlijk een prijs gehad, maar helaas werd het remise… Desondanks is 5½ uit 9 een acceptabel resultaat na een enigszins ongelukkig verlopen toernooi! Jaël had ook zijn toernooi niet echt, al zal hij wel wat FIDE-ratingpuntjes mogen bijschrijven; hij kwam niet verder dan 3½ uit 8, en de laatste ronde liet hij uiteindelijk maar aan zich voorbijgaan. Waheeb had al eerder genoeg van het toernooi; hij was goed gestart met 2½ uit 4, maar na de kerst leed hij twee nederlagen op rij en trok zich daarna terug. Tenslotte hebben we Kenneth nog, al zal dat waarschijnlijk niet lang meer duren nu hij eigenlijk alleen nog bij SISSA schaakt… Hij behaalde met 4 punten weliswaar een betere eindscore dan Jaël en Waheeb, maar eindigde daarmee met een flinke ratingmin, waardoor de 1900 weer wat verder uit zicht raakt.

Open C

Hier viel het grootste succes voor onze vereniging te vieren, want in zijn allereerste ‘echte’ toernooi wist Henry als enige in de groep ongeslagen te blijven en met 6½ uit 9 op de gedeelde eerste plaats te eindigen! Wat ikzelf ook een sterk punt van hem vind, is dat hij met name met zwart veel verschillende openingen durft te spelen. Daarmee blijf je onvoorspelbaar voor de tegenstanders, en je doet veel ervaring op met verschillende stellingstypen en pionstructuren. Ik voorspel dat het niet lang gaat duren voordat Henry de 1700 gaat overschrijden!

Compact

In de hoogste Compactgroep mocht Léon laten zien wat hij kan. Als laagst geplaatste speler ben je al gauw de kop van Jut, maar Léon speelde zeker niet slecht, ondanks dat hij drie keer op rij verloor. Gelukkig mocht hij in de laatste ronde zijn goede spel wél bekronen met een overwinning; genoeg voor ratingwinst was het niet, maar wat mij betreft heeft Léon zeker laten zien op dit niveau prima mee te kunnen! Twee groepen lager kwam Jan B. net tekort voor een prijs; met een overwinning in de slotronde was hij op de gedeelde eerste plaats geëindigd, maar het werd remise… Gelukkig mag hij wel weer wat ratingpuntjes bijschrijven!

Het waren weer negen mooie dagen, die uiteraard ook opgeleukt werden met de Nederlandse Kampioenschappen. Ook was het mooi dat er naast mij nog diverse andere clubgenoten (Tinus, Cor, meneer Knol, Gerard, Geon, Serana, en oud-lid Pieter Hofman kwam ik tegen, en uiteraard de families Faber en Dijkstra!) kwamen supporteren. Met de betrokkenheid zit het dus wel goed!
Daarmee komt er een einde aan de schaakactiviteiten voor dit kalenderjaar. Bij deze wil ik iedereen een prettige jaarwisseling wensen, en dat we elkaar in 2023 in goede gezondheid weer mogen tegenkomen!

Toernooisite
Uitslagen: Open BOpen CCompact ACompact C