Assen I tweede ondanks nederlaag in slotronde

Al twee dagen voor onze laatste wedstrijd wisten we dat we als tweede gingen eindigen in de Achttallen B. SISSA I had namelijk niet verzaakt tegen Het Kasteel en werd daardoor poulewinnaar, en afgelopen dinsdag had Hoogeveen enorm moeten uithalen tegen ESG om ons nog enigszins onder druk te zetten, maar won ‘slechts’ met 4½ – 3½. Daardoor deed onze wedstrijd er niet meer toe, en dat was maar goed ook, want de speeldatum bleek een flink aantal basisspelers niet uit te komen… Gelukkig wilden Sjoerd en Waheeb wel invallen, waardoor we gisteravond toch nog met een fatsoenlijk team aan konden treden tegen Groninger Combinatie II.

We waren nog geen half uur onderweg toen het eerste resultaat al viel: Henry had op zet 11 al een cadeautje gekregen! Tegenstander Eddie Janssen, toch niet iemand die je zomaar omver krijgt, had in onderstaande stelling de plank flink misgeslagen:

Grappig detail is dat in beide teams iemand meedeed die ook bij de andere club lid is: Jaël bij ons, en Tycho viel in bij GCII (normaal gesproken komt hij uit voor hun vierde team in de zestallen). Volgens mij waren ze allebei niet lang na elkaar klaar, en beiden wonnen ze ook: Jaël zorgde voor een prachtige stunt door Adrian Clemens met een mooie aanval te verslaan, en Tycho had tegen Gerard in de opening nog wel moeite om voordeel aan te tonen, maar in het middenspel was hij simpelweg de betere.

Tussendoor mocht Johan opnieuw een remise bijschrijven. Ik dacht dat tegenstander Mathijs Huiskes in de opening wat beter stond, maar veel had het niet om het lijf. Uiteindelijk bleven ongelijke lopers over, en daar was voor niemand nog wat te beginnen.

Daarmee stonden we halverwege de wedstrijd zomaar voor, en er leek nog meer in het vat te zitten, want met name ikzelf en Waheeb hadden serieuze kansen. Zouden we toch nog gaan winnen?

Helaas ging het toch nog fout en scoorden we in de tweede helft nog slechts één remise. Die kwam op naam van Brian, die daarmee een knappe prestatie leverde, want nadat Edwin Zuiderweg hem een pion afhandig had gemaakt leek het doek te vallen. Brian is echter uit het goede vechtershout gesneden en ontwikkelde zoveel activiteit, dat het Edwin alle moeite kostte om zijn eigen stelling bij elkaar te houden. Hoe de partij eindigde heb ik niet gezien, maar in ieder geval is Brian wederom een prachtig resultaat rijker, en is hij topscorer van Assen I met 5½ uit 7!

Ikzelf, Sjoerd en Waheeb konden het helaas niet houden. Zie wat mij overkwam:

Sjoerd kwam volgens mij ongeveer gelijkwaardig uit de opening, maar waar zijn spel op de damevleugel op niets uitliep, bleek de koningsaanval van Robert de Boer veel gevaarlijker, en dat leverde hem uiteindelijk beslissend materiaalwinst op. Waheeb kreeg een prachtige aanvalsstelling met een geweldige loper op d5, maar langzamerhand liet hij het initiatief verwateren, waarna Taco van de Poel met een dameoffer beslissend zijn stukken kon laten binnenkomen.

Toch nog een 5 – 3 nederlaag dus. Vooraf had ik ervoor getekend, maar er heeft echt wel meer ingezeten gisteravond! De NOSBO-competitie is daarmee voor dit seizoen voor ons ten einde, maar we zijn nog wel in de strijd om de open NOSBO-beker; over twee weken is de halve finale tegen Staunton, en als het goed is doen de toppers uit Assen 1 dan weer mee!

Uitslagen (NOSBO)