Assen I derde in achttallencompetitie na nederlaag in slotronde

Assen I kon na de grote overwinning die SISSA I afgelopen dinsdagavond behaalde al geen kampioen meer worden, maar met een stunt tegen topfavoriet Groninger Combinatie I kon nog een tweede plaats bereikt worden. Dat heeft er waarschijnlijk geen moment ingezeten, al hadden er meer bordpunten behaald kunnen worden dan de 2 die we uit het Denksportcentrum wisten mee te nemen…

Geon was de enige die won; hij speelde op eigen verzoek op bord 7, kreeg daar de zwakste tegenstander, en had niet veel moeite de vijandelijke koning onder de voet te lopen. Remise was er voor Tycho, die een lastig eindspel knap remise keepte, en voor Henry, die waarschijnlijk gewonnen stond maar onder tijdsdruk genoegen nam met een halfje. De anderen verloren, maar op meerdere borden leken we halverwege de avond goed te staan. Helaas ging het dus op al die borden uiteindelijk toch mis, al heb ik door tijdnood in mijn eigen partij niet echt kunnen volgen hoe.

6 – 2 verlies dus, en daardoor is Groninger Combinatie I kampioen en eindigen wij als derde. Op 6 juni kan het bekerteam revanche voor ons nemen, want dan mogen zij in Leek aantreden in de finale tegen, jawel, de Groninger Combinatie!

Teampagina
Uitslagen (NOSBO)

Assenaren in actie in NK D en weekendtoernooi Groninger Combinatie

Alweer een week geleden deden maar liefst zeven Assenaren mee aan twee toernooien.
Allereerst was het het NK D in Rijswijk, waar Andrii zich in januari voor had geplaatst. Hij was als 41e van de 50 deelnemers geplaatst, en deed het zeer behoorlijk. Zowel op donderdag als op vrijdag haalde hij 1 uit 3, maar op zaterdag bleef hij ongeslagen en haalde hij 2 uit 3. Daarmee kwam Andrii uit op 4 uit 9, ruim een half punt meer dan verwacht, en anderhalf punt meer dan de score die Stijn vorig jaar wist neer te zetten!

Toernooisite
Uitslagen Andrii

In Groningen deden zes Assenaren mee aan het weekendtoernooi van de Groninger Combinatie, dat ook als NOSBO-kampioenschap gold. Geon werd de beste van hen met 4½ uit 7; Tycho haalde een halfje minder (maar deed de laatste ronde niet mee), Mattias en Brian eindigden op 3½ punt (waarbij moet worden opgemerkt dat Mattias op zaterdag niet speelde), en Waheeb (deed op zondag niet meer mee) en Nena eindigden op 2 punten.

Toernooisite
Uitslagen

Jaël, Stijn en Andrii in de prijzen bij nevenevenementen NK ABC!

Afgelopen week was het weer tijd voor het Nederlands Kampioenschap in de categorieën A, B en C, en voor dit jaar was weer voor een locatie binnen het NOSBO-gebied gekozen, namelijk het Dorpshuis Hoogkerk! Helaas kwamen er geen Assenaren in actie in deze editie, maar wel deden diverse clubgenoten mee aan de verschillende nevenevenementen, en niet zonder succes!
Verder lezen

Assen I lijdt na zes overwinningen op rij eerste nederlaag

Alweer ruim een week geleden vond de NOSBO-hoofdklassewedstrijd tussen Assen I en SISSA I plaats. Op verzoek van SISSA werd deze wedstrijd in twee helften gespeeld: de eerste vier partijen op 22 april bij SISSA, en de resterende vier op 26 april bij ons. Omdat ikzelf de gehele afgelopen week in touw was als verslaggever bij het NK ABC, heb ik geen kans gezien om eerder een verslag te maken, dus bij deze alsnog een korte impressie:
Verder lezen

Assen 1 KAMPIOEN Klasse 2A!

Geen reacties op Assen 1 KAMPIOEN Klasse 2A!

Assen 1 stond vandaag nog één horde te wachten naar het kampioenschap: de lastige uitwedstrijd tegen Amersfoort, dat zelf ook de matchpunten nodig had om niet alsnog te degraderen. Het duurde tot na zessen, maar uiteindelijk trokken onze mannen met 4½ – 3½ aan het langste eind. Daarmee komt een verblijf van 10 jaar in de tweede klasse tot een einde: volgend seizoen zal Assen 1 zijn debuut maken in de Eerste Klasse!
Assen 2 is daarentegen dit seizoen niet veel bespaard gebleven, en ook vandaag zat het er niet in. Tegen SISSA 2 werden slechts drie halfjes buitgemaakt, en daarmee is degradatie nu echt een feit. Volgend seizoen zal de opdracht zijn om voor het kampioenschap te gaan!

Uitslagen: Assen 1Assen 2
Eindstanden en persoonlijke resultaten: Assen 1Assen 2

BSK NOSBO: net geen podium, wel NK-ticket voor Veldkei!

Gisteren (13 april) mochten de Kloostertuin en de Veldkei, de nummers één en twee van het Drents Basisschoolschaakkampioenschap, zich meten met de beste basisscholen van Groningen. Voor de NOSBO-titel waren ze niet bepaald favoriet, maar wel zouden ze naar mijn verwachting mee kunnen doen voor de NK-plaatsen. Daar waren er deze keer, met name dankzij de tweede plaats van de GSV op het NK vorig jaar, maar liefst vijf van te verdienen… en beide teams uit Assen waren inderdaad tot het einde in de race!